U današnjem svetu poslovnog oblačenja, granice između pristojnog i nepristojnog često su nejasne. U zavisnosti od industrije i oblasti poslovanja, ono što se nekada smatralo nepristojnim, poput kraćih suknji ili štikli, danas se u određenim delatnostima može videti kao obavezni dres kod kompanije. Postavlja se pitanje kada i gde se ta granica pomerila?
Modna dizajnerka Tamara Jarić kaže da je tome dosta doprinela pandemija korona virusa koja je oblikovala stil oblačenja. Pristup poslovanju je postao više neformalan, a način odevanja se, u skladu sa tim, promenio.
– Moda oslikava duh vremena u kojem živimo. Opušteniji način života i poslovanja doprineo je da sportska odeća postane svakodnevnica. Jedan primer su patike koje su danas u svetu postale sastavni deo poslovnog oblačenja. Naravno, pričamo o sportsko-elegantnim modelima koji ponekad mogu da odaju utisak elegantne cipele – kaže Tamara.
Svaki posao ima svoj kodeks oblačenja, te se preporučuje da se zaposleni u skladu sa tim i oblače.
– Zbog svoje prirode, moda kao i drugi kreativni poslovi, dozvoljavaju neke odevne komade koji drugi poslovi ne bi. U tom smislu, neprikladno je da advokat nosi pocepane farmerke ili neko ko se bavi medicinom da ima dugačke nokte nalakirane žutom bojom, dok su detalji te vrste prihvatljivi na nekome ko se bavi muzikom ili dizajnom. Neadekvatno oblačenje signalizira neprofesionalizam, a samim tim se i gubi poverenje u tu osobu – ističe Tamara.
Iako se duh vremena promenio, ona zapaža da su neke stvari, koje su kod nas postale svakodnevica i društveno poželjne, u inostranstvu i dalje neprihvatljive.
– Ovde viđamo voditeljke u prekratkim suknjama, velikim dekolteima i sa silikonima u jutarnjem programu. Neke granice pristojnosti ne smeju da se pređu. Adekvatno oblačenje na radnom mestu, kao i u drugim situacijama, ukazuje poštovanje prema saradnicima, kolegama i prisutnim ljudima – navodi Tamara.
Neka pravila su ipak nepromenjena
Priča o pravilima odevanja veoma je široka ukoliko uzmemo u obzir gde neko radi, koje poslove obavlja i na kojoj lestvici hijerarhije se nalazi. Modni dizajner Igor Todorović kaže da se neka pravila ipak nisu promenila.
– Granice su se pomerile najpre u kroju koji je, pogotovo u ženskom odevanju raznolik i ne podrazumeva samo nadaleko čuveni kostim i bluzu. Ponuda mas brendova i širok dijapazon ponude, doveo je do malo razigranije slike. Ipak, savet je uvek da se etično odnosite prema poslu koji obavljate, jer svakako je razlika šta je dozvoljeno ili prihvatljivo da obučete, ukoliko radite u kreativnoj agenciji, frilenser ste ili direktor neke velike kompanije, na primer – kaže Igor.
Trendovi su prolazni, stil je večan
U razgovoru za Forbes Srbija, Igor naglašava da je od primarnog značaja urednost, nakon čega treba obratiti pažnju na dezene i krojeve, pri čemu treba sagledati i poziciju na kojoj radite, kako biste bili sigurni šta vam „pripada“, a šta ne.
– Ne treba da idete u dezene koji su isuviše upečatljivi, ali i forme odnosno krojeve koji odlaze u pravcu da je isuviše dekoltovano, kratko ili neprimereno. Poželjno je da u odnosu na to gde radite, pratite i pravila koja sama radna sredina nametne, ali s druge strane nije ni najbolji put da postanete kopija nekog od kolega – dodaje on.
Nadovezujući se na ovu priču, Igor dodaje da je u korporativnom svetu važno da prepoznamo elemente svog stila, što je u nekim slučajevima teško, budući da određene firme imaju definisana pravila oblačenja.
– Trendovi su prolazni, a stil je večan. Ma koliko floskularno zvučala ova rečenica u njoj je i odgovor. Nije ideja trenda da se pretvorite u imidž kampanje određenog brenda, osim ukoliko ne radite u istom. To je i neka vrsta poslovne etike, koja postoji, pogotovo u modnim kompanijama koje insistiraju da i estetikom budete lojalni kompaniji u kojoj radite – ističe Igor i dodaje da je u svemu tome ipak važno da ostanete dostojni sebi i novim estetikama koje se uklapaju u vaš stil.
Patike kao poslovni imidž novog doba
Promene u poslovnom dres kodu jasno se vide i kroz obuću. Iako su se nekada nosile isključivo za sportsko-rekreativne aktivnosti i momente za opuštanje, patike su danas neizostavni deo gotovo svih odevnih kombinacija. Nije baš jasno kada se ta transformacija dogodila, ali ono što je očigledno jeste da su postale omiljene u poslovnom svetu.
– Patike su postale prihvatljiva obuća i za poslovni imidž i nisu greška ukoliko se ne radi o patikama za trčanje na primer. Ono što je kod patika veoma važno jeste da se za poslovne prilike izaberu modeli koji su svedeniji, koloritno neupečatljivi – ističe Igor.
Ipak, oprezno sa kombinovanjem.
– Bilo da se radi o muškarcu ili dami, nalazim da je ovo „klizav teren“ bez nekog ozbiljnijeg ili šireg objašnjenja. Ipak, zahvaljujući dizajnerskim rešenjima i ponudi koja je dostupna, moguće je uvrstiti patiku u poslovni imidž novog doba. Takođe, dodao bih da patika kod žena nikako i nikada ne ide uz suknju klasičnog kroja – dodaje Igor.
Otkriveno: Idealna ravnoteža između vežbanja i odmora za optimalno zdravlje, kažu naučnici
Preuzmite android aplikaciju.