У данашњем свету пословног облачења, границе између пристојног и непристојног често су нејасне. У зависности од индустрије и области пословања, оно што се некада сматрало непристојним, попут краћих сукњи или штикли, данас се у одређеним делатностима може видети као обавезни дрес код компаније. Поставља се питање када и где се та граница померила?
Модна дизајнерка Тамара Јарић каже да је томе доста допринела пандемија корона вируса која је обликовала стил облачења. Приступ пословању је постао више неформалан, а начин одевања се, у складу са тим, променио.
– Мода осликава дух времена у којем живимо. Опуштенији начин живота и пословања допринео је да спортска одећа постане свакодневница. Један пример су патике које су данас у свету постале саставни део пословног облачења. Наравно, причамо о спортско-елегантним моделима који понекад могу да одају утисак елегантне ципеле – каже Тамара.
Сваки посао има свој кодекс облачења, те се препоручује да се запослени у складу са тим и облаче.
– Због своје природе, мода као и други креативни послови, дозвољавају неке одевне комаде који други послови не би. У том смислу, неприкладно је да адвокат носи поцепане фармерке или неко ко се бави медицином да има дугачке нокте налакиране жутом бојом, док су детаљи те врсте прихватљиви на некоме ко се бави музиком или дизајном. Неадекватно облачење сигнализира непрофесионализам, а самим тим се и губи поверење у ту особу – истиче Тамара.
Иако се дух времена променио, она запажа да су неке ствари, које су код нас постале свакодневица и друштвено пожељне, у иностранству и даље неприхватљиве.
– Овде виђамо водитељке у прекратким сукњама, великим деколтеима и са силиконима у јутарњем програму. Неке границе пристојности не смеју да се пређу. Адекватно облачење на радном месту, као и у другим ситуацијама, указује поштовање према сарадницима, колегама и присутним људима – наводи Тамара.
Нека правила су ипак непромењена
Прича о правилима одевања веома је широка уколико узмемо у обзир где неко ради, које послове обавља и на којој лествици хијерархије се налази. Модни дизајнер Игор Тодоровић каже да се нека правила ипак нису променила.
– Границе су се помериле најпре у кроју који је, поготово у женском одевању разнолик и не подразумева само надалеко чувени костим и блузу. Понуда мас брендова и широк дијапазон понуде, довео је до мало разиграније слике. Ипак, савет је увек да се етично односите према послу који обављате, јер свакако је разлика шта је дозвољено или прихватљиво да обучете, уколико радите у креативној агенцији, фриленсер сте или директор неке велике компаније, на пример – каже Игор.
Трендови су пролазни, стил је вечан
У разговору за Форбес Србија, Игор наглашава да је од примарног значаја уредност, након чега треба обратити пажњу на дезене и кројеве, при чему треба сагледати и позицију на којој радите, како бисте били сигурни шта вам „припада“, а шта не.
– Не треба да идете у дезене који су исувише упечатљиви, али и форме односно кројеве који одлазе у правцу да је исувише деколтовано, кратко или непримерено. Пожељно је да у односу на то где радите, пратите и правила која сама радна средина наметне, али с друге стране није ни најбољи пут да постанете копија неког од колега – додаје он.
Надовезујући се на ову причу, Игор додаје да је у корпоративном свету важно да препознамо елементе свог стила, што је у неким случајевима тешко, будући да одређене фирме имају дефинисана правила облачења.
– Трендови су пролазни, а стил је вечан. Ма колико флоскуларно звучала ова реченица у њој је и одговор. Није идеја тренда да се претворите у имиџ кампање одређеног бренда, осим уколико не радите у истом. То је и нека врста пословне етике, која постоји, поготово у модним компанијама које инсистирају да и естетиком будете лојални компанији у којој радите – истиче Игор и додаје да је у свему томе ипак важно да останете достојни себи и новим естетикама које се уклапају у ваш стил.
Патике као пословни имиџ новог доба
Промене у пословном дрес коду јасно се виде и кроз обућу. Иако су се некада носиле искључиво за спортско-рекреативне активности и моменте за опуштање, патике су данас неизоставни део готово свих одевних комбинација. Није баш јасно када се та трансформација догодила, али оно што је очигледно јесте да су постале омиљене у пословном свету.
– Патике су постале прихватљива обућа и за пословни имиџ и нису грешка уколико се не ради о патикама за трчање на пример. Оно што је код патика веома важно јесте да се за пословне прилике изаберу модели који су сведенији, колоритно неупечатљиви – истиче Игор.
Ипак, опрезно са комбиновањем.
– Било да се ради о мушкарцу или дами, налазим да је ово „клизав терен“ без неког озбиљнијег или ширег објашњења. Ипак, захваљујући дизајнерским решењима и понуди која је доступна, могуће је уврстити патику у пословни имиџ новог доба. Такође, додао бих да патика код жена никако и никада не иде уз сукњу класичног кроја – додаје Игор.
Otkriveno: Idealna ravnoteža između vežbanja i odmora za optimalno zdravlje, kažu naučnici
Преузмите андроид апликацију.