Početna > Biznis
Biznis

Mala i srednja preduzeća zainteresovana da se transformišu i postanu veliki igrači

Direktor inicijative SME HUB Aleksandar Goračinov izjavio je danas da je u prvih godinu i po dana od početka rada ove inicijative, više od 60 domaćih firmi pokazalo interesovanje za unapređenje poslovanja kako bi dostigle određene standarde i radile sa velikim domaćim i multinacionalnim kompanijama, a njih devet je ušlo u proces organizacione transformacije, čija ukupna vrednost iznosi više od 550.000 švajcarskih franaka.
Foto: Freepik

Prema njegovim rečima, SME HUB je ostvario partnerstvo sa više od 12 velikih domaćih, multinacionalnih kompanija, među kojima su dva od pet najvećih izvoznika u Srbiji.

Goračinov za Tanjug objašnjava da je SME HUB projekat javno-privatnog partnerstva između Švajcarske agencije za razvoj i saradnju i domaće privrede ICT Hub, a ukupna vrednost ove inicijative iznosi sedam miliona švajcarskih franaka.

Cilj je da se pruži stručna podrška, kao i bespovratna sredstva proizvođačkim malim i srednjim preduzećima koja žele da unaprede svoje poslovanje, interno se razviju i dostignu određene standarde kako bi radili sa velikim domaćim i multinacionalnim kompanijama.

„Ovih devet firmi je počelo da radi na razvoju određenih internih kapaciteta, standarda, profesionalizacije, upravljanju finansijama, sertifikaciji i sve to rade kako bi dostigli određeni nivo koji je potreban da budu kvalitetan dobavljač velikim kompanijama“, rekao je Goračinov.

Kako objašnjava, transformacija znači da jedno malo i srednje preduzeće u poslovanju ima određene segmente koje bi želelo da unapredi, da transformiše i prema dosadašnjim iskustvima, oko 27 odsto firmi radi na profesionalizaciji menadžmenta, a to znači da oni rade na tome da svoj dosadašnji preduzetnički način rukovođenja unaprede u profesionalni način rukovođenja.

Kako dalje navodi, 19 odsto firmi se bavi nekom vrstom digitalne transformacije, 12,5 odsto se bavi upravljanjem finansijama i ljudskim resursima i isto toliko procenata radi na sertifikacijama, standardizaciji i sličnim segmentima.

Na pitanje koje su „slabosti“ malih i srednjih preduzeća, Goračinov kaže da se i kroz ovu inicijativu potvrdilo da im je izazov da se prebace iz preduzetničkog načina razmišljanja i rukovođenja u profesionalni.

„SME HUB tim je pre svega tim ljudi koji dolazi iz privrede, iz realnog sektora i mi vrlo dobro poznajemo i mala i srednja preduzeće, ali i velike kompanije i znamo s kojim se problemima i izazovima firme suočavaju. Neretko se oni ‘profesionalno’ vezuju za nekog eksterno, što znači da bi došao neko eksterno da radi u njihovoj firmi, da vodi tu firmu. To nije nužno uvek tako. Profesionalni menadžeri mogu biti kreirani i iznutra od strane postojećih kadrova“, ističe Goračinov.

SME HUB pruža bespovratna sredstva u iznosu do 100.000 evra, a na pitanje koji su uslovi da neka firma dobije ta sredstva i ko može da konkuriše, Goračinov kaže da su uslovi za učestvovanje u SME HUB-u inicijativi – minimalni.

„Mala i srednja preduzeća treba da se bave proizvodnjom, da to bude 51 odsto srpsko preduzeće, da ima minimum 15 zaposlenih i 200.000 evra prometa i da postoji poslednje tri godine. Pored toga jedan od osnovnih uslova jeste da mala i srednja preduzeća koja žele da budu deo SME HUB-a moraju da bude podržana od strane velike domaće ili multinacionalne kompanije koje je već partner SME HUB-u“, rekao je on.

Pored toga, SME HUB pruža i stručnu podršku, gde mala i srednja preduzeća, kroz rad sa konsultantima, koji su deo SME HUB-a, mogu da steknu određena znanja, veštine, metodologije, a sve kako bi dostigli neke visoke standarde koje im zahtevaju njihovi kupci.

Goračinov kaže da multinacionalne kompanije, ali i velike domaće kompanije žele da rade sa domaćim dobavljačima.

Mali: Novi kreditni rejting najvažnija stvar u srpskoj ekonomiji poslednjih decenija

Preuzmite android aplikaciju.

Oznake