Svaki vozač, čak i početnik, je čuo da automobil nakon paljenja treba ostaviti da malo radi.
S generacije na generaciju prenose se dobronamerni saveti i trikovi o pametnom korišćenju automobila u hladnim mesecima. Stoga, svako je dao ili primio savet da automobil nakon paljenja treba ostaviti da radi dok ne dostigne tzv. radnu temperaturu.
I niko ovaj savet neće osporiti jer i sama logika nalaže da hladnom motoru treba malo vremena da se zagreje pre pokretanja.
Međutim, istina je potpuno drugačija! Puštanje motora da se zagreje nije ništa drugo nego potpuno pogrešno „bapsko verovanje“ koje mu skraćuje vek.
Kada ujutro na debelom minusu sednete u smrznuti automobil nema potrebe zagrevati motor u mestu. Takva praksa, naime, može ukloniti ulje sa zidova cilindara što vodi do habanja, a u istom trenutku, upaljeni motor, dok ne dođe do radne temperature, nepotrebno će vam trošiti gorivo.
Takođe, zagrevanje motora na mestu traje duže nego u vožnji, ulje se intenzivnije degradira i delovi više habaju, a rad u „leru“ zbog lošijeg procesa sagorevanja goriva dovodi do toga da se nesagorelo gorivo pretvara u uljni film i završava u karteru.
Novi motori imaju senzore koji otkrivaju niske temperature u motoru, pa pumpa goriva radi „prekovremeno“ kako bi se dosegla barem četiri nivoa, a ako se odmah krene, svi delovi motora počinju da se ravnomernije zagrevaju nego u praznom hodu.
Kao utehu za vozače koji godinama žive u zabludi, navešćemo da puštanje motora da se zagreje dok stoji u mestu nije uvek pogrešno, šta više. Ispravno je, čak i preporučljivo ako vozite automobil star dvadesetak godina.
U tom slučaju držite se i ostalih pravila, odnosno manjih brzina i okretaja dok temperatura ne dođe na potreban nivo.
Preuzmite androidaplikaciju.