Nikada nema previše upozorenja koliko je opasno ostaviti dete ili životinju u automobilu tokom letnjih vrućina. Svest o opasnosti je još veća kada znamo koliko brzo temperatura u automobilu može da poraste do vrednosti opasne po život.
Samo u SAD u proseku svake godine umre 37 dece jer su ostavljena u vrućim kolima.
Kako bi povećali svest ljudi o tome koliko je vrućina u automobilima opasna, naučnici su istražili koliko vremena je različitim tipovima automobila potrebno da se zagreju tokom vrelog dana.
Rezultati upozoravaju na izuzetan oprez: u roku od jednog sata temperatura u automobilu parkiranom na suncu na 35 ili više stepeni porasla je u proseku na 47 stepeni Celzijusa.
Komandna tabla u automobilu bila je još toplija sa prosečnih 69 stepeni, volan na 53 stepena, dok su se sedišta zagrejala na prosečno 51 stepen Celzijusa.
U automobilima parkiranim u hladu temperatura je bila niža, ali i dalje veoma visoka. Posle jednog sata unutrašnjost automobila se zagrejala do 38 stepeni, kontrolna tabla do 48 stepeni, volan do 42 stepena, dok su se sedišta u proseku zagrejala na 41 stepen. Svi smo iskusili situaciju kada smo se po vrelom danu vratili u auto i jedva dodirnuli volan.
Zamislite kako je detetu ili životinji zarobljenoj u automobilu koji je postao peć.
Svako ko sedne u automobil diše, naravno, i da svakim udahom ispušta vlagu u vozilo. Oni izdišu vlagu u vazduh, a što je veća vlažnost u vazduhu, čovek se teže hladi znojenjem jer znoj ne isparava tako brzo.
Kada dolazi do toplotnog udara?
Istraživači su koristili šest vozila u studiji: dva identična ekonomična automobila srebrne boje, dva identična srebrna limuzina srednje veličine i dva identična srebrna minivana.
Zatim su u tri različita letnja dana u gradu Tempe u Arizoni pratili temperaturu u parkiranim automobilima ostavljenim na suncu i u hladu.
Ovi testovi su pokazali šta se može dogoditi tokom kupovine. Želeli smo da znamo kakva će situacija biti u autu nakon jednog sata, koliko će otprilike trebati da se nabave namirnice. Znao sam da će temperature biti visoke, ali sam bio iznenađen površinskim temperaturama, kaže Selover.
Očekivano, automobili su se zagrejali različitom brzinom. Ekonomični automobil se zagrevao brže od limuzine i manjeg kombija. Osoba zarobljena u vrelom automobilu je izložena velikom riziku od toplotnog udara, koji može biti fatalan.
Teško je predvideti kada će doći do toplotnog udara, uglavnom zato što to stanje uključuje mnoge faktore, uključujući starost osobe, težinu i opšte zdravlje, kažu istraživači.
Ali u većini slučajeva toplotni udar nastaje kada se telesna temperatura deteta podigne iznad 40 stepeni i tako ostaje neko vreme.
Dvogodišnje dete može doživeti toplotni udar u roku od sat vremena
Da bi saznali više o tome kakvom su riziku deca izložena, naučnici su koristili hipotetičke podatke o dvogodišnjem dečaku. Ostavljeno u autosedištu po toplom danu, dete bi doživelo toplotni udar u roku od sat vremena ako je automobil bio parkiran na suncu i u roku od dva sata ako je automobil bio parkiran u senci, pokazalo je istraživanje.
Nadamo se da ova otkrića mogu uticati na svest i prevenciju toplotnog udara kod dece i stvaranje tehnološkog sistema unutar automobila koji će upozoriti roditelje da su ostavili dete u vozilu, rekla je voditeljka istraživanja Dženifer Vanos, asistentkinja na Klimatskom fakultetu i kurs za ljudsko zdravlje na Univerzitetu Kalifornije, ogranak u San Dijegu.
Vanos je dodao da hipertermija (viša telesna temperatura od normalne) i toplotni udar uzrokuju otkazivanje tela, od unutrašnjih povreda do oštećenja mozga i organa.
Preuzmite android aplikaciju.