Никада нема превише упозорења колико је опасно оставити дете или животињу у аутомобилу током летњих врућина. Свест о опасности је још већа када знамо колико брзо температура у аутомобилу може да порасте до вредности опасне по живот.
Само у САД у просеку сваке године умре 37 деце јер су остављена у врућим колима.
Како би повећали свест људи о томе колико је врућина у аутомобилима опасна, научници су истражили колико времена је различитим типовима аутомобила потребно да се загреју током врелог дана.
Резултати упозоравају на изузетан опрез: у року од једног сата температура у аутомобилу паркираном на сунцу на 35 или више степени порасла је у просеку на 47 степени Целзијуса.
Командна табла у аутомобилу била је још топлија са просечних 69 степени, волан на 53 степена, док су се седишта загрејала на просечно 51 степен Целзијуса.
У аутомобилима паркираним у хладу температура је била нижа, али и даље веома висока. После једног сата унутрашњост аутомобила се загрејала до 38 степени, контролна табла до 48 степени, волан до 42 степена, док су се седишта у просеку загрејала на 41 степен. Сви смо искусили ситуацију када смо се по врелом дану вратили у ауто и једва додирнули волан.
Замислите како је детету или животињи заробљеној у аутомобилу који је постао пећ.
Свако ко седне у аутомобил дише, наравно, и да сваким удахом испушта влагу у возило. Они издишу влагу у ваздух, а што је већа влажност у ваздуху, човек се теже хлади знојењем јер зној не испарава тако брзо.
Када долази до топлотног удара?
Истраживачи су користили шест возила у студији: два идентична економична аутомобила сребрне боје, два идентична сребрна лимузина средње величине и два идентична сребрна минивана.
Затим су у три различита летња дана у граду Темпе у Аризони пратили температуру у паркираним аутомобилима остављеним на сунцу и у хладу.
Ови тестови су показали шта се може догодити током куповине. Желели смо да знамо каква ће ситуација бити у ауту након једног сата, колико ће отприлике требати да се набаве намирнице. Знао сам да ће температуре бити високе, али сам био изненађен површинским температурама, каже Селовер.
Очекивано, аутомобили су се загрејали различитом брзином. Економични аутомобил се загревао брже од лимузине и мањег комбија. Особа заробљена у врелом аутомобилу је изложена великом ризику од топлотног удара, који може бити фаталан.
Тешко је предвидети када ће доћи до топлотног удара, углавном зато што то стање укључује многе факторе, укључујући старост особе, тежину и опште здравље, кажу истраживачи.
Али у већини случајева топлотни удар настаје када се телесна температура детета подигне изнад 40 степени и тако остаје неко време.
Двогодишње дете може доживети топлотни удар у року од сат времена
Да би сазнали више о томе каквом су ризику деца изложена, научници су користили хипотетичке податке о двогодишњем дечаку. Остављено у аутоседишту по топлом дану, дете би доживело топлотни удар у року од сат времена ако је аутомобил био паркиран на сунцу и у року од два сата ако је аутомобил био паркиран у сенци, показало је истраживање.
Надамо се да ова открића могу утицати на свест и превенцију топлотног удара код деце и стварање технолошког система унутар аутомобила који ће упозорити родитеље да су оставили дете у возилу, рекла је водитељка истраживања Џенифер Ванос, асистенткиња на Климатском факултету и курс за људско здравље на Универзитету Калифорније, огранак у Сан Дијегу.
Ванос је додао да хипертермија (виша телесна температура од нормалне) и топлотни удар узрокују отказивање тела, од унутрашњих повреда до оштећења мозга и органа.
Преузмите андроид апликацију.