Oko 35% Amerikanaca smatra da je kultura davanja napojnica izmakla kontroli – što je povećanje od pet procentnih poena u odnosu na prošlu godinu – dok nešto manje od dve trećine ima negativno mišljenje o napojnicama, pokazalo je novo istraživanje Benkrejta.
Ove godine, 59% Amerikanaca ima negativan stav prema barem jednom aspektu davanja napojnica – od mišljenja da bi preduzeća trebalo bolje da plaćaju svoje zaposlene, preko iritacije zbog unapred unešenih ekrana za napojnice, do konfuzije o tome koliko treba dati napojnice – što je malo manje u odnosu na 66% prošle godine, pokazalo je istraživanje.
Starije generacije poput bejbi bumera i generacije X imaju negativniji stav o davanju napojnica – sa 72% i 62% redom, koji imaju barem jedno negativno mišljenje – u poređenju sa mlađim generacijama, kao što su milenijalci i generacija Z, od kojih 51% i 45% imaju barem jedan negativan stav.
Iako se procenat ljudi koji uvek daju napojnice za usluge poput šišanja, obedovanja u restoranu sa poslugom ili vožnje taksijem blago povećao u odnosu na prošlu godinu, svaki od tih procenata je opao za najmanje sedam procentnih poena u poređenju sa 2021. godinom.
Kvalitet usluge je i dalje najveći faktor za većinu onih koji daju napojnice, pokazalo je istraživanje, sa 64% ljudi koji kažu da količina napojnice zavisi od usluge, dok samo 10% kaže da uvek daju isti iznos, bez obzira na kvalitet usluge.
Iako generacija Z i milenijalci imaju manje negativnih mišljenja o davanju napojnica, oni takođe manje dosledno daju napojnice u nekim situacijama u poređenju sa starijim generacijama. Istraživanje je pokazalo da 78% pripadnika generacije X i 86% bejbi bumera kažu da uvek daju napojnice konobarima, u poređenju sa samo 35% pripadnika generacije Z i 56% milenijalaca.
I do 34% ispitanika je iritirano zbog unapred unešenih ekrana za napojnice što, istraživanje pokazuje, može dovesti do manje napojnice. Samo 14% ljudi je reklo da daju više napojnice kada im se prikaže unapred podešen ekran, dok 25% ljudi kaže da daju manje ili uopšte ne daju napojnice kada im se prikaže takav ekran.
Od pandemije kovid-19, Amerikanci su izrazili frustraciju zbog sve većih očekivanja da treba da daju napojnice za više stvari nego pre pandemije. Studija Pew Research Center-a prošle godine je pokazala da više od 70% Amerikanaca kaže da se napojnice očekuju na više mesta sada nego pre pet godina, a fenomen je čak dobio nadimak „inflacija napojnica“ (eng. „tipflation“).
NPR je izvestio da je pandemija dovela do većeg davanja napojnica jer su ljudi pokušavali da izraze zahvalnost onima koji su i dalje radili tokom pandemije, a tehnologija – poput unapred podešenih ekrana za napojnice koje ljudi ne vole – takođe je olakšala podsticanje na davanje napojnica.
Ted Rosman, viši analitičar Benkrejta, rekao je u saopštenju za medije povodom istraživanja da je „davanje napojnica postalo skriveni porez“, dodajući da su kompanije nevoljne da više podižu cene i da mogu koristiti davanje napojnica kao način da osiguraju da radnici zarađuju novac „bez potrebe da poslodavac snosi trošak“.
Preuzmite android aplikaciju.