Обновљиви извори енергије могу да се поделе у две категорије: традиционалне обновљиве изворе енергије (биомаса и енергија великих хидроелектрана) и ,,нове“ обновљиве изворе енергије, као што су енергија сунца, ветра, геотермална енергија.
Један од стратешких приоритета у развоју енергетике у Републици Србији је повећање удела у производњи електричне енергије из ОИЕ. Стога је ради усаглашавања са прописима Европске уније и дефинисања регулаторног оквира у вези са ОИЕ, Народна скупштина Републике Србије донела Закон о коришћењу обновљивих извора енергије.
Закон о ОИЕ је први посебан закон у Србији који регулише ОИЕ, с обзиром да је ова област била раније уређена Законом о енергетици као општим законом. Закон о ОИЕ представља и правни оквир који би требало да створи правну сигурност и подстицајни пословни амбијент за динамичније инвестирање у област ОИЕ. Такође, Законом о ОИЕ је прописано да је коришћење енергије из обновљивих извора у јавном интересу и од посебног значаја за нашу земљу.
О најављеним инвестицијама у област ОИЕ можете прочитати ОВДЕ.
У складу са Законом о ОИЕ, подстицаји за производњу електричне енергије из обновљивих извора спроводе се у одређеном подстицајном периоду кроз систем тржишних премија и систем фид-ин тарифа и односе се на цену електричне енергије, преузимање балансне одговорности, право на приоритетан приступ систему и друге подстицаје прописане законом.
Аукције
Право на тржишне премије и фид-ин тарифе стицаће се у поступку аукција. Аукција, као новина прописана Законом о ОИЕ, је поступак у коме се учесници на конкурентан начин надмећу да понудом најниже тржишне премије, односно фид-ин тарифе, попуне квоту и стекну право на подстицајне мере.
Поступак аукције се састоји од три фазе: квалификација, надметање и одабир најбољих понуда. Аукције ће да организује Министарство, које је тренутно у поступку набавке одговарајућег софтвера, те планира да прве аукције организује у последњем кварталу 2021. године.
Тржишне премије
Тржишна премија је врста оперативне државне помоћи у виду додатка на тржишну цену електричне енергије коју корисници испоруче на тржиште. Она се одређује у евроцентима по киловат часу у поступку аукција и исплаћује се на месечном нивоу за електричну енергију коју електрана испоручи у електроенергетски систем.
Након успешне аукције и стицања статуса привременог повлашћеног произвођача електричне енергије, закључује се уговор о тржишној премији са овлашћеном уговорном страном.
Корисници тржишне премије продају електричну енергију на тржишту електричне енергије.
Фид-ин тарифа
Фид-ин тарифа је врста оперативне државне помоћи која се додељује у виду подстицајне откупне цене која се гарантује по киловат часу за испоручену електричну енергију у току подстицајног периода.
Наведени систем ће бити примењив само за мала постројења (електране одобрене снаге мање од 500 кW, односно електране на ветар чија је одобрена снага мања од 3 МW) и демонстрационе пројекте, који ће бити додатно прецизирани подзаконским актом.
Фид-ин тарифа се обрачунава и исплаћује на месечном нивоу, на основу спроведеног поступка аукције и расположивих квота које прописује Влада.
Влада такође, на предлог Министарства, одређује услове под којим се може стећи фид-ин тарифа, као и начин стицања статуса повлашћеног произвођача. Разлика у односу на тржишне премије се огледа у непостојању обавезе подношења финансијског инструмента обезбеђења за мала постројења или демонстрационе пројекте одобрене снаге мање од 100 кW, док се у свему осталом идентично примењују правила за аукције.
Након спроведене аукције, привремени повлашћени произвођачи који остварују право на фид-ин тарифе, закључују уговор о фид-ин тарифи са гарантованим снабдевачем.
Улога осталих учесника на тржишту
У циљу стварања правне сигурности за инвестирање у ОИЕ, оператери преносног или дистрибутивног система су дужни да приоритетно преузимају струју из ОИЕ, без обзира да ли је произвођач у систему подстицаја, осим у случају када је угрожена сигурност рада енергетског система.
Гарантовани снабдевач преузима балансну одговорност за произвођаче ОИЕ у систему тржишне премије или који су ван система подстицаја, до успостављања ликвидног организованог унутардневног тржишта електричне енергије.
Доношење Закона о ОИЕ је подстакло усклађивање са политикама Европске уније. Накнада за подстицање производње електричне енергије из ОИЕ се није мењала од 2015. године, што је представљало финансијско оптерећење за ЕПС, који је био у обавези да откупи сву енергију од повлашћених и привремено повлашћених произвођача, попут малих хидроелектрана, ветроелектрана и других извора.
Изменом накнада за подстицаје Законом о ОИЕ ће произвођачи електричне енергије из ОИЕ бити више изложени тржишту и преузеће одговорност за развој сопственог пословања, док ће инвеститори сами понудити цену по којој ће бити спремни да инвестирају, имајући у виду смањење трошкова технологија за коришћење ОИЕ у претходним годинама.
Више информација о Зеленој агенди и приоритетима Републике Србије у области заштите животне средине можете прочитати ОВДЕ.
Преузмите андроид апликацију.