Obnovljivi izvori energije mogu da se podele u dve kategorije: tradicionalne obnovljive izvore energije (biomasa i energija velikih hidroelektrana) i ,,nove“ obnovljive izvore energije, kao što su energija sunca, vetra, geotermalna energija.
Jedan od strateških prioriteta u razvoju energetike u Republici Srbiji je povećanje udela u proizvodnji električne energije iz OIE. Stoga je radi usaglašavanja sa propisima Evropske unije i definisanja regulatornog okvira u vezi sa OIE, Narodna skupština Republike Srbije donela Zakon o korišćenju obnovljivih izvora energije.
Zakon o OIE je prvi poseban zakon u Srbiji koji reguliše OIE, s obzirom da je ova oblast bila ranije uređena Zakonom o energetici kao opštim zakonom. Zakon o OIE predstavlja i pravni okvir koji bi trebalo da stvori pravnu sigurnost i podsticajni poslovni ambijent za dinamičnije investiranje u oblast OIE. Takođe, Zakonom o OIE je propisano da je korišćenje energije iz obnovljivih izvora u javnom interesu i od posebnog značaja za našu zemlju.
O najavljenim investicijama u oblast OIE možete pročitati OVDE.
U skladu sa Zakonom o OIE, podsticaji za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora sprovode se u određenom podsticajnom periodu kroz sistem tržišnih premija i sistem fid-in tarifa i odnose se na cenu električne energije, preuzimanje balansne odgovornosti, pravo na prioritetan pristup sistemu i druge podsticaje propisane zakonom.
Aukcije
Pravo na tržišne premije i fid-in tarife sticaće se u postupku aukcija. Aukcija, kao novina propisana Zakonom o OIE, je postupak u kome se učesnici na konkurentan način nadmeću da ponudom najniže tržišne premije, odnosno fid-in tarife, popune kvotu i steknu pravo na podsticajne mere.
Postupak aukcije se sastoji od tri faze: kvalifikacija, nadmetanje i odabir najboljih ponuda. Aukcije će da organizuje Ministarstvo, koje je trenutno u postupku nabavke odgovarajućeg softvera, te planira da prve aukcije organizuje u poslednjem kvartalu 2021. godine.
Tržišne premije
Tržišna premija je vrsta operativne državne pomoći u vidu dodatka na tržišnu cenu električne energije koju korisnici isporuče na tržište. Ona se određuje u evrocentima po kilovat času u postupku aukcija i isplaćuje se na mesečnom nivou za električnu energiju koju elektrana isporuči u elektroenergetski sistem.
Nakon uspešne aukcije i sticanja statusa privremenog povlašćenog proizvođača električne energije, zaključuje se ugovor o tržišnoj premiji sa ovlašćenom ugovornom stranom.
Korisnici tržišne premije prodaju električnu energiju na tržištu električne energije.
Fid-in tarifa
Fid-in tarifa je vrsta operativne državne pomoći koja se dodeljuje u vidu podsticajne otkupne cene koja se garantuje po kilovat času za isporučenu električnu energiju u toku podsticajnog perioda.
Navedeni sistem će biti primenjiv samo za mala postrojenja (elektrane odobrene snage manje od 500 kW, odnosno elektrane na vetar čija je odobrena snaga manja od 3 MW) i demonstracione projekte, koji će biti dodatno precizirani podzakonskim aktom.
Fid-in tarifa se obračunava i isplaćuje na mesečnom nivou, na osnovu sprovedenog postupka aukcije i raspoloživih kvota koje propisuje Vlada.
Vlada takođe, na predlog Ministarstva, određuje uslove pod kojim se može steći fid-in tarifa, kao i način sticanja statusa povlašćenog proizvođača. Razlika u odnosu na tržišne premije se ogleda u nepostojanju obaveze podnošenja finansijskog instrumenta obezbeđenja za mala postrojenja ili demonstracione projekte odobrene snage manje od 100 kW, dok se u svemu ostalom identično primenjuju pravila za aukcije.
Nakon sprovedene aukcije, privremeni povlašćeni proizvođači koji ostvaruju pravo na fid-in tarife, zaključuju ugovor o fid-in tarifi sa garantovanim snabdevačem.
Uloga ostalih učesnika na tržištu
U cilju stvaranja pravne sigurnosti za investiranje u OIE, operateri prenosnog ili distributivnog sistema su dužni da prioritetno preuzimaju struju iz OIE, bez obzira da li je proizvođač u sistemu podsticaja, osim u slučaju kada je ugrožena sigurnost rada energetskog sistema.
Garantovani snabdevač preuzima balansnu odgovornost za proizvođače OIE u sistemu tržišne premije ili koji su van sistema podsticaja, do uspostavljanja likvidnog organizovanog unutardnevnog tržišta električne energije.
Donošenje Zakona o OIE je podstaklo usklađivanje sa politikama Evropske unije. Naknada za podsticanje proizvodnje električne energije iz OIE se nije menjala od 2015. godine, što je predstavljalo finansijsko opterećenje za EPS, koji je bio u obavezi da otkupi svu energiju od povlašćenih i privremeno povlašćenih proizvođača, poput malih hidroelektrana, vetroelektrana i drugih izvora.
Izmenom naknada za podsticaje Zakonom o OIE će proizvođači električne energije iz OIE biti više izloženi tržištu i preuzeće odgovornost za razvoj sopstvenog poslovanja, dok će investitori sami ponuditi cenu po kojoj će biti spremni da investiraju, imajući u vidu smanjenje troškova tehnologija za korišćenje OIE u prethodnim godinama.
Više informacija o Zelenoj agendi i prioritetima Republike Srbije u oblasti zaštite životne sredine možete pročitati OVDE.
Preuzmite androidaplikaciju.