Žitelje glavnog grada Srbije za mesec i po dana, uz aktuelne domaće vozače, u javnom prevozu počeće da prevoze i inostrani, najavljuju privatni prevoznici. U toku su „ozbiljni pregovori” o upošljavanju stranih šofera iz nekoliko različitih zemalja. Razlog za ovaj manevar prevoznika je dugogodišnji problem odlaska domaćih vozača, pa kako bi se popunila upražnjena mesta i da bi prevoz nastavio da funkcioniše nesmetano, ovaj korak je, dodaju prevoznici, bio neminovan.
Oni očekuju pomoć države u „ubrzavanju procesa integracije stranih vozača”, koji će svakako za rad za srpskim volanom morati da imaju sve dozvole i znanja kao i naši vozači. Očekuje se da u početku jedina veća prepreka bude jezik jer teško da će oni vladati srpskim.
Ako sve bude teklo kako prevoznici očekuju, strani šoferi će biti uposleni u toku važenja letnjeg reda vožnje, koji je u subotu stupio na snagu, a koji podrazumeva od 20 do 25 odsto manje vozila. Za vikend je počeo da se primenjuje letnji red, ali radni dani su realniji pokazatelj kakvo je stanje u prevozu. Kako kažu putnici, lako se uoči da je proređen interval polazaka. Na pojedinim linijama juče su primetnije bile i gužve, na primer, na liniji 26, ali na nekima je bilo suprotno, polupraznih vozila, što je u pojedinim delovima dana bio slučaj na liniji 95 u oba smera.
Zbog smanjenog broja vozila zasada se ne primećuju veće gužve u javnom prevozu u odnosu na one na koje smo navikli, kažu prevoznici i dodaju da će realnija slika biti narednih nedelja.
Kada je reč o stavu Beograđana na ovu temu, tu nema iznenađenja. Kao i prethodnih godina, i 2022. veliki deo žitelja glavnog grada ističe da ne vidi smisao uvođenja letnjeg reda vožnje jer ovo nije doba SFRJ, kada se kolektivno, gotovo u isto vreme, išlo na godišnje odmore i kada se „praznio” grad. Kako podsećaju sugrađani, mnogi među njima rade uveliko u toku leta.
„Meni nije jasno kako oni koji regulišu javni prevoz ne prate kalendar obaveza Beograđana. Evo, sada se polažu i prijemni ispiti i mature, i đaci i studenti imaju potrebu za prevozom. I umesto da se s tim obavezama uskladi i red vožnje, da se zimski produži makar za još nedelju dana, oni uvode letnji“ smatra sugrađanka Ranka Branković.
I nije samo letnji red vožnje ono što trenutno u prevozu komentarišu građani. To su i klime i rashlađivanje vozila. U dobrom delu vozila one rade, ali nije ni mali broj vozila koja klime nemaju uopšte ili su one neispravne, pa je jedini spas otvaranje prozora. Nepostojanje klima ili njihova neispravnost uglavnom su obeležje dosta starih vozila GSP-a, dok je kod privatnika druga priča. I na njihovim linijama ima neklimatizovanih vozila, ali to je ili kada vozač zaboravi da upali klimu ili kada je ona trenutno u kvaru. Vozila privatnika klime svakako moraju da imaju jer je to obaveza koju privatnici, za razliku od GSP-a, imaju po ugovoru sa gradom. Na sve to, privatni prevoznici za razliku od najvećeg gradskog prevoznika, imaju u proseku znatno mlađi vozni park, a samim tim i klimatizovana vozila.
Preuzmite android aplikaciju.