Po izvozu smrznutog voća, Srbija je uveliko svetska velesila, na nivou košarke, možda i vaterpola.
U Evropi je Poljska u našoj ligi, i po tome je ova utakmica zapravo najsličnija odbojci.
Zato i nije nikakvo iznenađenje da je najviše izlagača na štandu Srbije na Međunarodnom sajmu hrane Galfud (Gulfood) u Dubaiju, bilo baš iz ove oblasti.
Voće je, i u svežem stanju, značajan adut našeg agrarnog iznosa, a svet je rad da pokaže dobrodošlicu i proizvodima od srpskih voćki, uključujući pića – na sajmu u civilizacijskom krugu Bliskog istoka, doduše, tu se misli na sokove, mada se u delagaciji prehrambene industrije na svetskoj izložbi EXPO 2020 Dubai našao i proizvođač rakije.
Zašto smrznuto voće iz Srbije traži prostor u ovom delu sveta? Odgovor je za Ekapiju dao Boško Bondžulić, direktor kompanije Master Fruits iz Beograda: „Količine koje plasiramo na ovo tržište nisu prevelike, ali je značajna razlika u ceni u odnosu na neka druga tržišta. To je kategorija koja se ovde brzo razvija. Dosta radimo Saudijsku Arabiju – maline, borovnice, kupine, beri mikseve – a izvozimo i za Dubai, Kuvajt, Bahrein, Katar“.
Sajam je prilika da se učini još jedan korak napred – možda mali za tržište, ali veliki za jednu kompaniju iz Srbije.
U blizini su izloženi i proizvodi beogradske kompanije ITN, jednog od najvećih izvoznika, koji sa Privrednom komorom Srbije nastupa na sajmovima širom sveta.
Odnedavno, u njihovom vlasništvu je i požeška Budimka, koja je na sajmu Gulfood nastupila i kao poseban brend.
Još jedna ozbiljna kompanija, beogradski Mirax agrar, takođe je predstavila program smrznutog voća. Drugi put u Dubaiju nastupila je i firma BMN MALINAS iz Požege.
I izvoznici svežeg voća gledaju ka pesku Bliskog istoka: tradicionalno tržište, ruska stepa, menja svoju ćud.
Pod zapadnim sankcijama je ruska poljoprivredna proizvodnja uznapredovala. Sankcija će, sada je jasno, biti još. Kao što voda uvek nađe svoj put – ili u suprotnom postane ustajala bara – tako mora i izvozno orijentisana privreda.
Porodična firma Fruct Company iz Udovica kod Smedereva od osnivanja, 2008. godine, izvozi sveže voće u Rusiju.
U najveću zemlju na svetu – koja u poslednje vreme nastoji da postane još malo veća – dosad su snalažljivi Udovičani plasirali čak 85% svoje robe.
Uveliko, međutim, traže i nova tržišta i nastupaju na ovom i na sličnim sajmovima, jer, kako kaže vlasnik i direktor Miroljub Jovanović, „Rusija traži sve bolji kvalitet i sve nižu cenu“.
„Nastup na sajmu Gulfood za našu kompaniju bio je prilika da predstavimo ponudu voća. Ostvarili smo niz kontakata sa inostranim partnerima iz različitih zemalja, a već smo dobili nekoliko upita za saradnju iz Indije, Dubaija i Abu Dabija. Potencijalni kupci su najviše zainteresovani za jabuke“, kaže Jovanović.
U kompaniji očekuju da će u narednom periodu najmanje petinu proizvodnje izvoziti na nova tržišta. Fruct Company izvozi sveže voće – jabuke, breskve, nektarine, borovnice.
Osim Rusije, kako kaže Miroljub Jovanović, plasiraju robu i u Rumuniju, i u ceo naš region.
„Nadamo se da ćemo pokrenuti izvoz u Ujedinjene Arapske Emirate. Traže sveže voće – ne konzumiraju mnogo smrznuto – i to savremene sorte, a kod jabuka to su gala, greni smit, zlatni delišes, crveni delišes – i isključivo premijum kvalitet. Prerađujemo oko 10.000 tona jabuke godišnje. Kapaciteti hladnjače su oko 4.500 tona jabuke. Izvozna cena premijum jabuke je oko 65 evrocenti, transport za UAE obavlja se kontejnerom, ka Rusiji kamionski“, govori on.
U mnogim ruskim marketima, udarno mesto na polici je rezervisano za sokove kompanije Zdravo organik iz Selenče, koja ove godine slavi 20 godina od osnivanja.
Firma proizvodi i organske, ali prvenstveno konvencionalne sokove, jer su kvalitet proizvoda i način proizvodnje isti, samo je kod organske proizvodnje sirovina znatno skuplja.
Zdravo organik izvozi oko 70% ukupnog asortimana, što je izuzetno dobar poslovni scenario.
„Pre tri godine, kada smo prvi put učestvovali na ovom sajmu, nismo imali prevelika očekivanja, ali, od ukupno pedesetak poslovnih kontakata, potpisali smo ugovor sa jednom firmom sa Filipina, i tako godišnje oko 5-6 kontejnera naših sokova ide u tu zemlju.
Jedan ugovor po sajmu, i nama je dovoljno. Tako smo svojevremeno postigli sporazum i s Rusijom, pre 10 godina krenuli da izvozimo, i sada idu dva šlepera mesečno za Sankt Peterburg, odakle naš distributer sokove šalje u prodavnice širom Rusije. Radimo kompletnu EU: Slovačku, Češku, Nemačku… a preko Nemačke i Mongoliju, i u tome nam je pomogla Privredna komora – preko učešća na sajmu smo potpisali ugovor sa nemačkom firmom koja izvozi nemačke proizvode za Mongoliju!
Radimo i sa SAD, Kanadom, prošle godine smo počeli i sa Kinom – preko naših ljudi koji rade u Americi. Najavljeni ugovor o slobodnoj trgovini Srbije i Kine biće od pomoći: iako su carine minimalne, u režimu slobodne trgovine može se proširiti asortiman, jer kupac ne uzima samo robu koja mu donosi sigurnu prodaju, pošto je rizik manji ako nešto u plasmanu ne pođe kako treba“, govori Zdenko Kolar, komercijalni direktor.
Preuzmite android aplikaciju.