Kad stagnira ekonomija evrozone, kad slabi nemačka privreda, onda to osećaju i naši vodeći izvoznici. Ovo upravo pogađa sevojničku valjaonicu aluminijuma „Impol Seval”, koja po vrednosti izvoza (130 miliona evra u 2023, a najviše izvozi u Nemačku), po proizvodnji, uslovima rada, zaradama prednjači u zapadnoj Srbiji.
Ipak, zna se da jaki lakše prebrode teškoće, a „Seval” je i deo slovenačke „Impol grupe”, takođe velikog izvoznika na svetska tržišta. Ali poslovanje fabrike iz Sevojna, za primer u nizu prethodnih godina, tokom 2024. trpi udare svetske krize.
O tome je bilo reči na konferenciji za medije održanoj povodom 49 godina redovne proizvodnje u ovoj valjaonici i 22 godine od uspešno sprovedene privatizacije (većinski vlasnik „Sevala” od 2002, slovenački „Impol”, unapredio je fabriku iz Sevojna).
Kako je naglasio Ninko Tešić, generalni direktor „Impol Sevala” već četvrt veka, tokom ove godine koju obeležava kriza svetske privrede došlo je do ozbiljnog pada cena prerade i rasta troškova, pa će finansijski rezultat fabrike biti lošiji nego u 2023. godini.
„Prateći trend potražnje i prodaje, koji je u konstantnom padu od trećeg kvartala, može se reći da su predviđanja loša. Sledi nam dalje slabljenje rasta globalne ekonomije i neizvesnost oko inflacije na svetskom nivou. Stagnacija ekonomije evrozone, a naročito slabljenje nemačke ekonomije i privrede, nas u „Impol Sevalu” najviše zabrinjava. Nemačka skoro da nema privredni rast i vesti koje nam dolaze iz ove najveće evropske ekonomije su obeshrabrujuće. S obzirom na to da „Impol Seval”, pa i cela „Impol grupa”, najviše izvozi u Nemačku, naš oporavak zavisiće upravo od oporavka nemačke privrede. A ne samo naš, oporavak cele srpske privrede može zavisiti od toga“ rekao je Tešić, pa na pitanje kakva su poslovna očekivanja za narednu godinu odgovorio da odavno nije bilo teže projektovati i prognozirati s obzirom na to da je kriza pogodila mnoge.
Obraćanju medijima prisustvovao je i Andrej Kolmanič, predsednik Nadzornog odbora „Impol Sevala”. On je o ovom problemu govorio za fabrički list rekavši da se potražnja za proizvodima „Impol grupe” postepeno smanjivala u drugoj polovini ove godine.
„To je delom zbog sezonskih trendova, ali i zbog povećane konkurencije, posebno u automobilskoj i građevinskoj industriji. Mi moramo da optimizujemo naše poslovne procese kako bismo smanjili troškove, poboljšali efikasnost i ostali konkurentni na tržištu. Uz pomoć inovacija širimo ponudu kako bismo dodatno ojačali našu konkurentsku prednost“ rekao je Kolmanič.
Preuzmite android aplikaciju.