Prema najnovijim statističkim podacima, međugodišnje posmatrano, više nema drastičnog rasta cena.
„Potrošačke cene u septembru 2023, u poređenju sa istim mesecom prethodne godine, povećane su za 10,2 odsto, dok su u poređenju sa decembrom 2022. u proseku povećane za 6,7 procenata. Cene proizvoda i usluga lične potrošnje u septembru 2023, u odnosu na avgust 2023, u proseku su više za 0,3 odsto“, navodi se u saopštenju zvanične statistike.
Iz najnovijih statističkih podataka o inflaciji vidi se da, međugodišnje posmatrano, više nema drastičnog rasta cena. Odnosno, poskupljenja postoje i dalje, ali taj rast cena je sve manji. Kako iz obračuna za godinu dana bude izlazio period kada su cene bile najviše tako će se inflacija smanjivati.
Sada zvanična statistika pokazuje da je međugodišnji rast cena hrane 14,4 odsto, a bio je i više od 30 procenata.
Lider po poskupljenjima je i dalje povrće s rastom od 26,7 odsto, dok je, na primer voće za godinu dana poskupelo samo za 2,7 procenata. U nekom periodu lideri poskupljenja su bili mleko, sir i jaja s rastom cena od oko 40 odsto, a sad su ta poskupljenja, mereno međugodišnje, upola niža i iznose 20,2 procenta.
Meso je, na primer, u odnosu na prošlogodišnji septembar skuplje 12,4 odsto, hleb i žitarice 10,2, ulje i masti 5,7. Poskupljenja se najviše očitavaju u kategoriji ostali prehrambeni proizvodi kod kojih postoji rast od 19,3 odsto.
Stanovanje, voda, struja, gas i ostala goriva su na godišnjem nivou skuplji 12 procenata, električna energija za domaćinstva 14,8 odsto, gas 19,9, a najmanje su poskupela čvrsta goriva 0,9. Daljinsko grejanje je skuplje 16,8 odsto.
Posmatrano po glavnim grupama proizvoda i usluga klasifikovanih prema nameni potrošnje, u septembru 2023. godine, u odnosu na prethodni mesec, rast cena je zabeležen u grupama transport (1,8 odsto), restorani i hoteli (0,9), zdravlje i oprema za stan i tekuće održavanje za po 0,5 odsto, stanovanje, voda, električna energija, gas i ostala goriva (0,4) i u grupama hrana i bezalkoholna pića i alkoholna pića i duvan za po 0,2 odsto.
Pad cena zabeležen je u grupama rekreacija i kultura od minus 2,9 procenata i komunikacije od minus 0,1 odsto.
Preuzmite android aplikaciju.