Udruženje potrošača „Efektiva“ se oštro protivi uvođenju bakšiša, kao obavezne stavke u fiskalnim računima koje izdaju ugostitelji, saopštilo je ovo udruženje.
Iz „Efektive“ ističu da bakšiš ili napojnica predstavlja poklon kojim zadovoljni potrošač nagrađuje onoga ko ga je uslužio a da ako je nešto poklon, onda ne može biti obavezno, već je stvar izbora i odraz zadovoljstva pruženom uslugom, a pravo na izbor je, naglašavaju, jedno od osnovnih prava potrošača.
“ Zakon o zaštiti potrošača predviđa da potrošač plaća uslugu koja mu je pružena i to srazmerno količini ili vrednosti te usluge. Kroz cenu hrane i pića u ugostiteljskom objektu, koje su višestruko veće od redovnih cena u trgovinama, potrošač već plaća dobijenu uslugu, jer je u cenu koštanja uračunat i rad osoblja“, navode iz ovog udruženja.
Smatraju da bi se obaveznim bakšišom uvelo dodatno plaćanje već plaćene usluge.
U „Efektivi“ se pozivaju na član 90. Ustava Srbije kojim se garantuje zaštita prava potrošača uz ocenu da to znači da država ne sme da donosi zakone koji potrošača primoravaju na nešto što on ne želi, naročito da plati nešto čime nije zadovoljan.
“ Obrazloženje udruženja ugostitelja HORES, da oni na ovaj način zapravo žele da zadrže radnu snagu, uvećavanjem njihovih primanja, u najmanju ruku nema smisla ni logike, jer u tom slučaju treba da se odreknu dela svog profita, a ne da to prebacuju na teret potrošača, koji u ugostiteljski objekat ne dolaze zbog zadovoljenja potreba zaposlenih, već svojih ličnih“, navode iz „Efektive“.
Dodaju da se ne protive opciji da bakšiš bude deo fiskalnog računa kao odraz dobrovoljnosti, ali ističu da nikako ne sme da bude obaveza za potrošače.
Preuzmite android aplikaciju.