Laganje nije neobično za malu decu, a nova istraživanja otkrivaju da je čak i važan deo razvoja dece.
Deca počinju da lažu veoma rano. Među dvogodišnjacima koji govore, njih 30 odsto je već nešto sastavilo. Do treće godine skoro polovina pokušava da nešto redovno slagalo. Sa četiri godine taj broj je čak 80 odsto! A između pete i sedme godine skoro svako dete laže.
Mlađa deca koja kriju ili izbegavaju istinu imaju kognitivnu prednost nad onom koja to ne čine.
Za laganje su potrebne dve stvari. Deca treba da razumeju šta neko drugi misli. Ovu sposobnost nazivamo teorijom uma. Deca koja su bolja u teoriji uma takođe su bolja u laganju.
Druga stvar je znati kako da planirate unapred kako biste sprečili neželjene aktivnosti. Veće sposobnosti za to ima 30 odsto dece mlađe od tri godine koja znaju da lažu, a laž im pomaže da se izvuku iz teških situacija za njih.
Ovakve kognitivne sposobnosti kod dece koja rano počnu da lažu znače da će takva deca biti uspešnija u školi i komunikaciji sa drugom decom na igralištu. Jedan doktor je sproveo eksperimente teorije uma na grupi od 58 dece predškolskog uzrasta podelivši ih u dve grupe.
Polovina dece je prošlo šest treninga iz teorije uma, a druga polovina obuka na kojima su učili brojeve i prostorne veštine. Istraživači su otkrili da su deca iz prve grupe bolje lagala, ali su bila i bolja u laganju od dece iz druge grupe.
Preuzmite android aplikaciju.