Mada je i ranije najavljivano da će posledica rata u Ukrajini biti povećanje cena goriva u avio-saobraćaju, pitanje ko treba da snosi dodatne troškove putovanja ponovo je u žiži javnosti.
Jedno je sigurno, dvadeset dana pred putovanje putnik mora biti lično obavešten o promeni cene aranžmana, a može da bira da li će se odlučiti da tuži agenciju ili da traži kompromis.
Ukoliko ste i vi među onima koji će letovanje ipak platiti skuplje od dogovorenog važno je da znate da to ne sme biti više od osam odsto i da imate pravo na uvid u obračun, u kojem je vidno zašto je do poskupljenja došlo.
Iako nije sporno da putnike nakon plaćanja ne treba da zanima dalja procedura, deluje da zbog posledica rata u Ukrajini, odnosno promene cena goriva, ta teza pada u vodu.
„Cene po kojima smo zaključivali ugovore sa avio prevoznicima u januaru mesecu da je gorivo skočilo više od 100% u odnosu na isti taj period januara meseca. Dakle, logično je da avio kompanije žele da nadoknade taj trošak kroz onaj deo koji nije obavezan. Dakle čarteri su ad hoc opracija koja mora da ispuni određene uslove“ kaže za RTV Aleksandar Seničić, direktor asocijacije YUTA.
Udruženje „Efektiva“, pak, javno je pozvala putnike u toj situaciji da na osnovu prava o raskidu ugovora to i učine. Na pitanje da li ulaziti u pravni spor ili pokušati da uslovite agenciju na poštovanje svih vaših prava, kažu da u pravni spor-treba ući.
„Putnik treba da traži poštovanje zakonskih propisa i tu nema pregovora. Ako ne želi da plati doplatu za gorivo, naročito kada agencija krši Zakon ne prilažući obračun i paušalno utvrđuje doplate, putnik treba da otkaže aranžman i da traži da agencija vrati sav novac u celosti“, tvrdi Dejan Gavrilović iz Udruženja potrošača „Efektiva“.
U tom slučaju, na umu treba imati da se putovanje otkazuje i potencijalno stvaraju novi troškovi procesa tužbe. Ipak, u nemiloj situaciji, o tome šta raditi, najbolje je posavetovati se sa stručnim licima.
Seničić objašnjava da YUTA putnicima savetuje da se pre svega bave zakonskom procedurom.
„Da se prvo obrate agenciji, zatim inspekciji, pa nama za arbitražu koja je, na kraju, jednaka sudskoj presudi“, kaže on.
Ono što, pak, niko ne osporava jeste da među agencijama, ima neprofesionalaca i da običan putnik zbog toga ima dodatnu odgovornost, koju u boljoj postavci stvari ne bi morao.
A, iako je tačno da je mali postotak ljudi oštećen od strane agencija, jasno je da niko ne želi da bude deo tog skora.
Zato pre odluke o uplati aranžmana kod agencija dobro razmislite koliko ste u slučaju ovakvih situacija prilagodljivi u svakom smislu.
Preuzmite android aplikaciju.