Почетна > Живот и стил
Живот и стил

YouTube: Од пропале дејтинг-странице до виралног феномена

Јутјуб (YouTube– американци изговарају „јутуб“) слави 20. рођендан – како је настала идеја која је довела до виралних сензација и звезда попут „Gangnam Style“ или „Baby Shark„? Од његовог имена направљен је глагол. „Пропустили сте најновији вирални феномен? Само га јутјубујте.“ Живот у 21. веку без Јутјуба делује незамисливо, зар не?
Фото: Pexels/Bm Amaro

А све је почело као необична идеја тројице бивших радника Пејпала (PayPal) – Џаведа Карима, Чеда Херлија и Стива Чена – који су активирали свој домен на Дан заљубљених 2005. године, не знајући тачно у којем ће смеру све то да крене, пише Дојче веле.

На додели диплома на Универзитету Илиноис 2007, Џавед Карим, иначе рођен у Немачкој, објаснио је: „Нисмо знали ни како да опишемо наш нови производ. Да бисмо привукли пажњу, једноставно смо рекли да је то нова врста странице за упознавање. Чак смо имали и слоган: Укључи се, споји се.“

Али, за њихову страницу нико у САД није показао интересовање. Нису помогли чак ни огласи специјализованим часописима у Лас Вегасу и Лос Анђелесу, где су женама нудили 20 УСД да поставе своје видео-снимке на сајт, нису успели.

Лајкуј, коментариши или се претплати

Променили су смер када су уочили да корисници уместо тога постављају видео-снимке паса, са одмора и сличне садржаје. „То нам се учинило веома занимљиво. Рекли смо себи: Зашто не бисмо пустили кориснике да сами дефинишу Јутјуб? До јуна смо потпуно редизајнирали страницу, учинивши је отворенијом за многе садржаје. И то је упалило.“

Већ у првој години постојања, Јутјуб је привукао кориснике широм света захваљујући једноставном интерфејсу и новитету који је омогућио свима да постану креатори садржаја – све што им је било потребно био је кориснички налог и камера. Штавише, корисници су могли да лајкују, коментаришу или се претплате, а садржаји су се низали. Тако је створено инклузивно, интерактивно искуство.

У новембру 2006, Гугл је препознао потенцијал странице и купио Јутјуб за 1,65 млрд УСД у деоницама.

Тренутак који је све променио

Према легенди о настанку Јутјуба, Карим је дошао на идеју о кодирању веб-странице за дељење кућних видео-снимака, након што је 2004. безуспешно тражио снимке два потпуно различита догађаја. У фебруару те године, озлоглашени Нипплегате-инцидент током Супербоула у САД, када је певачици Џенет Џексон током наступа с Џастином Тимберлејком склизнуо део одеће, изазвао је огромно интересовање за видео-клипове. У децембру исте године, разорни цунами у Индијском океану натерао је људе широм света да очајнички траже и деле видео-снимке катастрофе. Данас се на Јујтубу сваког минута постави више од 500 сати садржаја.

Платформа је постала дом виралних видео-снимака, који су оставили неизбрисив траг у глобалној култури – било да је реч о невином шарму Charlie Bit My Finger или заразној енергији хит Gangnam Style јужнокорејског певача Псаја из 2012. године. Овај последњи био је уједно и први видео који је достигао милијарду прегледа, а показао је уједно и способност Јутјуба да превазиђе културне и језичке баријере. Тренутно најгледанији видео на Јутјубу је Baby Shark Dance с више од 15 милијарди прегледа.

Од анонимаца до светских звезда

Ниједна прича о настанку Јутјуба не може да прође без спомињања поп-сензације Џастина Бибера. Његова мајка Пати Малет је 2007. поставила је видео-снимке свог сина како пева обраде популарних песама, што је привукло пажњу менаџера Scutera Brauna.Остатак је музичка историја, али његов успех је показао да Јутјуб може да буде одскочна даска за неоткривене таленте. Биберова слава такође је илустровала како Јутјуб може да изједначи шансе у забавној индустрији, омогућавајући било коме с камером и добрим гласом да постане следећа велика звезда.

Холивуд зове!

Исто важи и за филмску индустрију. Пример је кратки филм Nothing, Except Everything редитеља Велслија Ванга. Тај филм о тинејџерској анксиозности, који је снимио током завршне године средње школе, постао је виралан и скупио више од 4,4 милиона прегледа на Јутјубу. Освојио је Велику награду жирија на Фестивалу кратког независног филма у Индијанаполису. Ванг сада сарађује с продуцентском кућом реномираног редитеља Дарена Аронофског на дугометражној верзији филма.

Слично томе, аустралијски близанци Данијел и Мајкл Филипу, творци Јутјуб-канала РацкаРацка, остварили су велики успех својим хорор филмом „Talk To Me“ из 2022. године.

Како да…?

Можда је Јутјуб најпознатије место и извор корисних трикова и савета – од Како сликати месец Ајфоном до Чишћења Кока-колом. Канали попут TED-Ed, Khan Academy и CrashCourse претворили су платформу у виртуелну учионицу доступну свима, било где да се налазе. Према истраживању Пју рисерч центра из 2021, током пандемије ковида и локдауна, Јутјуб је забележио највећи раст међу свим друштвеним мрежама, јер су људи тражили креативне начине да проведу време.

Занимљивост: Fineas O’Konel – познат и као брат Били Ајлиш, али и као њен музички продуцент – рекао је 2021. да је основе музике научио од родитеља, а остатак с Јутјуба. Он је продуцирао Ајлишин дебитантски албум When We All Fall Asleep, Where Do We Go?, који је 2020. освојио неколико Гремија, укључујући и награду за Албум године.

Критике и контроверзе

Ипак, платформа се суочила и са критикама због начина на који управља ауторским правима, због ширења теорија завере и непримереног садржаја. Уведене су разне мере како би се ти проблеми решили, укључујући и строже смернице за садржај и побољшане алгоритме за филтрирање штетних материјала. На пример, платформа је наишла на осуду због могућности да се шире дезинформације о вакцинама и екстремистички садржаји, што је довело до строжи правила у управљању и партнерстава с организацијама за проверу чињеница. Критичари, међутим, тврде да дезинформације и даље опстају, а Гугл одбија регулативе ЕУ, које би се тиме бавиле.

Шта се догодило с оснивачима Јутјуба?

Видео Me at the zoo  званично је први снимак постављен на Јутјуб 23. априла 2005. године. Траје 19 секунди приказује Џаведа Карима како стоји испред ограђеног простора са слоновима у зоолошком врту Сан Дијега. Али, за разлику од технолошких могула који воле бити у центру пажње, Карим, Херли и Чен углавном су водили миран живот након продаје Јутјуба. Сва тројица су током година улагали у различите старт-ап пројекте, али су избегавали јавну сцену. Један коментар на Јутјубу можда најбоље сумира њихов утицај: „Лудо је када помислите да су та три момка променила не само интернет, већ и читав свет.“

Koliko vremena je potrebno da bismo razvili novu naviku

Преузмите андроид апликацију.