Početna > Srbija
Srbija

Vučić, Orban i mediji prvi putnici na brzoj pruzi Beograd-Novi Sad

Brza pruga Beograd – Novi Sad otvorena je za putnički saobraćaj prvom vožnjom brzog voza „Soko“, kojim su nešto posle 11 sati krenuli ka Novom Sadu predsednik Srbije Aleksandar Vučić i premijer Mađarske Viktor Orban, sa predstavnicima medija.
Foto: Tanjug/Zoran Žestić

U vozu su i premijerka Ana Brnabić i ministri u vladi, kao i predstavnici drugih državnih institucija, kao i izvođača radova – kineskih kompanija, kompanije ruskih železnica i domaćih firmi.

Voz će dostići brzinu od 200 kilometara na čas i trebalo bi da stigne, kako je planirano, u železničku stanicu Novi Sad za 40 minuta.

Oni će potom obići rekonstruisanu železničku stanicu u Novom Sadu za brzu prugu i obratiti se medijima.

Voz će prevesti 270 putnika, među kojima je i 80 predstavnika medija.

Foto: Tanjug/Zoran Žestić
Pruga od Beograda do Novog Sada dužine 74,9 kilometara, koju su gradile kineske i ruske kompanije zajedno sa domaćim podizvođačima, deonica je buduće brze pruge od Beograda do Budimpešte.

Vrednost radova na delu pruge od Beograda do Novog Sada je 935 miliona dolara.

Brzi voz „Soko“ počeće u nedelju redovno da saobraća za putnike od Beograda do Novog Sada, a vozna karta u jednom pravcu koštaće u promotivnom periodu 300 dinara, dok će prevoz dece do sedam godina biti besplatan.

Prugu su testirale merna kola nemačkih železnica i 21. januara dostignuta je brzina od 201,5 km na sat.

Izgradnja brze pruge Beograda-Budimpešta najveći je i najznačajniji infrastrukturni projekat u ovom delu Evrope.

Buduća brza pruga do Budimpešte deo je globalne inicijative Kine „Pojas i put“ za infrastrukturno povezivanje Evrope i Azije, a kada bude završena vozom će se na toj relaciji putovati manje od tri sata. Radovi u Srbiji počeli su avgusta 2017. izgradnjom najvećih infrastrukturnih objekata na trasi pruge, tunela i vijadukta „Čortanovci“ na deonici Stara Pazova-Novi Sad, koju je gradila kompanija ruskih železnica „RŽD Internešnel„.

Foto: Tanjug/Zoran Žestić
Vrednost celog projekta gradnje pruge za velike brzine kroz Srbiju od Beograda do Subotice (Kelebije) iznosi oko 2,2 milijarde dolara, a finansiranje je obezbeđeno iz kredita Ruske Federacije i kineske Eksim banke, uz učešće budžeta Srbije.

Deonicu od Beograd Centra do Stare Pazove, u dužini od 34,5 km, gradio je konzorcijum kineskih kompanija „China Railway International Company“ i „China Communication Construction Company„. Vrednost ugovora je 350,1 miliona dolara.

Deonica Stara Pazova – Novi Sad, koju su gradili Rusi, duga je ukupno 40,4 km, od čega je otvorena pruga 36,2 km, a tunel i vijadukt „Čortanovci“ 4,2 km.

Projekat se finansirao iz ruskog kredita za modernizaciju srpskih železnica.

Na trećoj deonici, od Novog Sada do Kelebije, radovi su počeli 22. novembra 2021. i ona će biti duga 108,1 km. Radove izvode iste kineske kompanije koje su bile na deonici Beograd – Stara Pazova. Vrednost ugovora je 1,16 milijardi dolara.

Ugovoreni rok za završetak radova na deonici Novi Sad – Kelebija je 33 meseca, odnosno do kraja 2024. godine.

Očekuje se da će Mađari svoju deonicu brze pruge od granice do Budimpešte završiti polovinom 2025. godine.

U okviru izgradnje pruge za velike brzine između Novog Sada i Subotice, biće izgrađeno ukupno 56 objekata.

Projektom je predviđena rekonstrukcija devet železničkih stanica (Novi Sad, Sajlovo, Kisač, Stepanovićevo, Zmajevo, Bačka Topola, Žednik, Naumovićevo i Subotica), kao i tri nove stanice sa staničnim kapacitetima (Rumenka, Vrbas i Lovćenac).

Duž pruge od Beograda do Subotice biće izgrađeno ukupno više od 120 novih objekata (mostovi, galerije, podvožnjaci, nadvožnjaci, pothodnici i propusti) i biće rekonstruisane postojeće i izgrađene nove železničke stanice.

Izgradnja pruge za velike brzine Beograd – Budimpešta prvi je prekogranični projekat u okviru saradnje Kine i zemalja centralne i istočne Evrope, koji zajednički realizuju Srbija, Mađarska i Kina.

Između Beograda i Subotice, pre početka radova, vreme putovanja međunarodnih putničkih vozova iznosilo je čak četiri sata i 37 minuta, tako da je njihova prosečna brzina bila oko 40 km na sat.

Smederevska železara će od aprila moći da izvozi 30 odsto više čelika u EU

 

Preuzmite android aplikaciju.