U 2021. godini broj bezgotovinskih plaćanja bio je za petinu, a ukupna vrednost ovakvih kupovina bila je veća za četvrtinu nego u 2020. godini, objavio je NALED.
Prema podacima NBS, obavljeno je više od 350 miliona transakcija karticama na prodajnim mestima, internetu i putem mobilnih, dok je vrednost takvih kupovina bila 5,7 milijardi evra.
NALED navodi da je Nacionalna inicijativa za bezgotovinsko plaćanje pokrenula projekat za proširenje prihvatne infrastrukture, a pretprijava za učešće u POS programu otvorena je na sajtu boljinacin.rs.
Ističe se da je program namenjen malim trgovcima i svim drugim preduzetnicima i malim biznisima koji žele da prošire broj mušterija tako što će im ponuditi mogućnost kupovine bez gotovine.
Navodi se da je 2021. godina završena sa 115.000 POS terminala u prodavnicama i gotovo 2.800 prodajnih mesta na internetu.
Šef Jedinice za konkurentnost u NALED-u Marko Danon izjavio je da je plan da se kroz POS program u ovoj godini opremi 4.000 prodajnih mesta, uključujući i onlajn prodavnice.
„Ovo je izuzetna prilika za male biznise jer će moći da otvore nove prilike za dalji razvoj poslovanja, osvoje nova tržišta i smanje troškove upravljanja gotovinom. Pored njih, korisnici programa mogu da budu i institucije javne uprave. Svi će moći da besplatno dobiju instalaciju i korišćenje POS terminala, uz subvencionisanu trgovačku naknadu, u trajanju od godinu dana“, objasnio je on.
Nacionalna inicijativa za bezgotovinsko plaćanje je zajednički projekat nemačkog GIZ-a i kompanija Mastercard i Visa, koji se sprovodi pod okriljem programa Nemačkog saveznog ministarstva za ekonomsku saradnju i razvoj u saradnji sa NALED-om i Ministarstvom finansija Republike Srbije.
NALED ističe da je broj kupovina putem interneta prošle godine porastao za 70 posto, dok je njihova vrednost za 73 posto viša nego u 2020. godini.
„Očekujemo da će se ovakav trend rasta intenzivirati u budućnosti i da će građani u sve većem broju prepoznavati praktičnost, efikasnosti i pouzdanost bezgotovinskih plaćanja jer je to i globalni trend“, ocenio je on.
Da nikada nije kupovalo preko interneta prošle godine je navodilo 39 posto građana štoje najmanji procenat u poslednjih pet godina, navodi NALED podatak Republičkog zavoda za statistiku.
Građani su putem interneta najviše kupovali odeću i sportske proizvode što navodi više od dve trećine, pa sportsku opremu, nameštaj i pokućstvo i IT opremu.
Visok procenat onih koji nisu kupovali preko interneta ukazuje da je i dalje neophodna edukacija i promocija bezgotovinskog plaćanja, ocenio je NALED.
Preuzmite android aplikaciju.