Novi Sad je grad automobilizma, a to potvrđuje pogled u njegovu istoriju. Dok mnogi pamte trke na Mišeluku, pre njih, trke su vožene i nezvanično, na gradskim ulicama.
Nakon Drugog svetskog rata, pedesetih godina, u Novom Sadu vožene su ulične trke.
Neke od lokacija bile su pravac na Novom Naselju, današnji Bulevar vojvode Stepe, industrijska zona kod OMV pumpe i Primorska ulica nadomak bišeg Stoteksovog skladišta.
Jedna ruta kružne trke, navodno, bila je i nadomak samog centra.
Ruta staze kretala se današnjim Bulevarom Mihajla Pupina, zatim kroz Žarka Zrenjanina i Vojvođanskih brigada sve do Maksima Gorkog, pa ka Varadinskom mostu i tako u krug.
Danas ta ruta izgleda malo drugačije, ali pogledom na mapu iz 1963, pre izgradnje pojedinih saobraćajnica koje danas postoje, možemo pretpostaviti kuda su trke vožene:
Danas je gotovo nemoguće zamisliti trku kroz ove ulice, pogotovo ako u obzir uzmemo bezbednost gledalaca, takmičara, ali i očuvanje samih ulica i okolne arhitekture.
Međutim, kada bi se nekim slučajem dogodilo da se ova tradicija obnovi, ruta staze mogla bi izgledati ovako:
Bezbednost nije bila na listi prioriteta
Ukoliko vam je pomisao bila da tako nešto nije bilo bezbedno, pogotovo pedesetih, potpuno ste u pravu. Sredinom prošlog veka u svetu automobilizma i auto trka niko nije razmišljao o tome.
Primera radi, Formula 1 je tek 1952. godine, šest godina nakon prve trke, uvela da je obavezno nositi kacige, i to one nalik šlemovima. Takođe, barijere iza krivina i ispred gledalaca često su bile samo bale sena. Bilo je važno samo biti brz.
Urbanizacijom i uređenjem grada i gradskog jezgra trke su iščezle sa novosadskih ulica, a ideja za njihovo objavljanje rađa se 1981. godine.
Tada je zvanično otvoren Most slobode, koji je dozvolio novosadskim motorašima i automobilistima pristup Mišeluku, u koji su se brzo zaljubili.
Par godina kasnije, 1983, organizovana je prva zvanična motociklistička trka u Novom Sadu, baš na Mišeluku.
Godinu nakon toga (1984) vožena je prva automobilska trka na istoj lokaciji. Nakon toga kreće tradicija trka u Novom Sadu. Vožene su i 90-ih, vožene su i tokom ekonomske krize, ipak, zaustavila ih je pandemija korona virusa i urbanizacija Mišeluka.
Poslednja Velika nagrada Novog Sada na Mišeluku vožena je 2019. godine i od tada se ne nalazi na kalendaru domaćeg šampionata.
Novi Sad u video igrici – kako je Novosađanin sačuvao deo istorije grada u virtuelnom svetu (VIDEO)
Preuzmite android aplikaciju.