Početna > Novi Sad

Novi Sad Novosadske priče

Kako su Amerikanci, Fruška gora i Novosadski sajam uticali na razvoj turizma u Novom Sadu

Početkom marta u Novi Sad je pristao turistički brod sa oko 100 putnika iz Amerike, čime je otvorena godišnja turistička sezona kruzera u celoj Srbiji.
Foto: Gradske info

Statistički podaci govore da Novi Sad postaje sve atraktivnija turistička destinacija. Stranci koji žele dobro da upoznaju naš grad, za sve informacije obraćaju se Turističkoj organizaciji Grada Novog Sada, koja se nalazi u Apolo centru. Na tom mestu oni pronalaze najrazličitije promotivne materijale, karte grada, Petrovaradinske tvrđave, Fruške gore, kao i Sremske Kamenice na različitim stranim jezicima. Ove karte daju informacije o dešavanjima u Gradu, kao i najposećenijim mestima. Odgovore na sva dodatna pitanja dobijaju od turističkih informatora.

U tom smislu može se reći da je Grad Novi Sad dobro organizovan po pitanju usluga koje pruža turistima,  zbog čega se čak 98,2 odsto stranih i 99,6 posto srpskih turista izjasnilo da bi ponovo posetilo Novi Sad.

Bez svake sumnje, veliki uspeh za naš grad, posebno ako se ima u vidu da je turizam u Novom Sadu počeo da se razvija pre malo više od sto godina.

Naime, pre 1918. godine u Novom Sadu organizovan i uređen turizam nije postojao, a tek posle završetka Prvog svetskog rata počinje ozbiljnije da se razvija turistički život grada.
Foto: Wikimedia Commons/Goonie Bagheera

Tih godina stvara se prvo turističko društvo, pod imenom „Fruška gora“, koje se nakon skromnih početaka u periodu između dva rata vrlo brzo razvilo u značajnu turističku organizaciju. Ova organizacija se svojim aktivnostima trudilo da obuhvati sve grane turističke delatnosti, a posebnu pažnju su poklanjali promotivnim aktivnostima, koje su tada bile marketinška novina na ovim prostorima.

Njihovom zaslugom na fruškogorskom Iriškom vencu izgrađen je prvi i tada najmoderniji turistički dom, jedini takav na ovim prostorima. Turistima su nuđene pešačke ture po uređenim stazama i izleti. Koliko su uspešne bile aktivnosti turističkog društva, govori i činjenica da su zbog velikog interesovanja čak uvedene i redovne autobuske linije do Fruške gore, ali do drugih turističkih destinacija u blizini Novog Sada.

I, opet ti američki turisti. Jedan od najstarijih sačuvanih dokumenata vezan za razvoj turizma u Novom Sadu potiče iz 1927. godine i njime Turističko društvo „Fruška gora“ obaveštava da se broj Amerikanaca koji turistički dolaze u našu zemlju, u znatnoj meri umnožio.

Veoma važnu ulogu za razvoj turizma u Novom Sadu odigrala je i Jodna banja, koja je nakon rata potpuno sređena, po svim evropskim standardima.
Foto: Gradske info

Stalan priliv stranaca koji su turistički posećivali Novi Sad imalo je za posledicu da privreda grada u znatnoj meri oseti materijalni značaj ove grane privrede, toliki da se javila potreba za donošenjem propisa koji će značajno unaprediti i razvijati turističku delatnost.

Toliki je bio značaj turizma, da je Društvo za unapređenje turizma Novi Sad izdalo svoj časopis „Putnik“, u kojem je izašao izveštaj o radu na unapređenju turizma u Novom Sadu.

Dalje, na nivou tadašnje Dunavske banovine, a na osnovu Uredbe o unapređenju turizma, 20. februara 1936. godine donet je Pravilnik o sastavu i radu banovinskog turističkog Saveta Dunavske Banovine. Zadatak Banskog turističkog Saveta bio je, između ostalog, da učestvuje u izradi godišnjeg programa i izveštaja o radu Banovine na unapređenju turizma i da daje mišljenje u pogledu finansija i slično.

Na osnovu smernica Banskog turističkog Saveta, već 1937. godine osnovan je Stalni gradski Turistički odbor Grada Novog Sada, sa ciljem daljeg razvoja i unapređenja turizma u Novom Sadu.

Od velikog značaja za turizam u Novom Sadu su i sajamske manifestacije, Novosadski sajam kao institucija krajem marta 2023. godine proslavio je 100 godina postojanja.
Foto: Gradske info

Ranije su se sajamske izložbe održavale na prostoru kod Šumadijske ulice, a na novoj lokaciji, u Hajduk Veljkovoj ulici, gde je sajam i danas, održavaju se od 1940. godine.

Godine 1948. u Novom Sadu je održana prva zemaljska poljoprivredna izložba ondašnje Jugoslavije, koja je imala više od 80.000 posetilaca. Te izložbe organizovane su do 1951. godine.

Tada je Sajam prerastao u opšte jugoslovensku komercijalnu ustanovu, s novim, zaštitnim znakom, a 1954. obavljena je specijalizacija Novosadskog sajma, tako što su jesenji postali poljoprivredni, a prolećni zanatsko-industrijski. Od 1958. godine najčuveniji od svih sajmova – Poljoprivredni sajam.

Tokom godina proširivan je sajamski sadržaj, pa se danas održavaju Sajmovi automobila, turizma, sporta, konjarstva, lova, ribolova, medija, mode, knjiga, energetike, zlatarstva, časovničarstva i mnogi drugi, a svaki od njih privuče veliki broj posetilaca u Novi Sad.

Osim Novosadskog sajma, ključne atrakcije Grada Novog Sada sa značajnim razvojnim potencijalom i atraktivnošću uključuju kulturno-istorijske celine, muzeje i galerije, prirodne resurse i događaje, a to konkretno uključuje Petrovaradinsku tvrđavu, staro gradsko jezgro, Dunav, podzemne vojne galerije, kuću Mileve Marić Ajnštajn, EXIT festival, salaše i uvek atraktivni NP „Fruška gora“.

Foto: Gradske info

Krajem 2008. godine doneta je odluka o osnivanju Turističke organizacije Novog Sada (TONS), koja se finansira iz budžeta Grada Novog Sada, prihoda ostvarenih obavljanjem delatnosti i iz drugih sopstvenih prihoda, donacija, iz prihoda i sponzorstava domaćih i stranih pravnih i fizičkih lica, kao i drugih izvora u skladu sa zakonom. TONS je započeo sa radom u julu 2009. godine.

Novi Sad danas ima jake adute u smislu turističkog potencijala i prostora da razvija ovu privrednu granu.
Foto: Gradske info

Grad poseduje kombinaciju prirodnih i kulturnih vrednosti – Dunav, bogatstvo i vrednost dunavskog biodiverziteta s jedne strane, te snažnu kulturno-istorijsku komponentu sa druge strane. Ova kombinacija prirodnih i kulturnih vrednosti i atrakcija su snažna osnova za moguću ubrzanu valorizaciju Novog Sada. Novi Sad se s pravom shvata kao „skriveno blago Evrope“.

Koristeći primere uspešne turističke komercijalizacije Dunava u drugim zemljama, Novi Sad ima mogućnost da izgradi jedinstven podunavski turistički identitet.

Petrovaradinska tvrđava predstavlja jedan od najvredniji kulturni resursa Grada i daje jak centralni identitet Gradu. Značaj Petrovaradina u evropskoj istoriji graditeljstva podunavskih utvrđenja predstavlja ključni element izgradnje turističkog identiteta Grada i pozicioniranja na međunarodnoj turističkoj mapi.

Multikulturalnost, kreativnost, snaga, odvažnost, razigranost, mladost i ambicioznost koje krase Novi Sad prepoznate su kao karakteristike Grada, koje su baza za kreiranje modernog turističkog identiteta i kompletne turističke ponude.

Gde sve možete pojesti dobru ribu u Novom Sadu? (Drugi deo)

 

Preuzmite android aplikaciju.