Početna > Novi Sad

Aktuelno Novi Sad

Sutra se obeležava 140 godina od dolaska prvog voza u Novi Sad

Vojvođansko društvo za železnicu i društvo „Vrelo“ u četvrtak 09. marta organizuje obeležavanje 140 godina od dolaska prvog voza u Novi Sad pod nazivom „Novi Novi Sad od 1883.“.
Foto: Ilustracija/Freepik/4045

Skup je planiran za 19.00 časova u zgradi Železnice, na uglu sa Trgom galerija, preko puta Galerije Rajka Mamuzića. Adresa je Vase Stajića 2.

Ulaz će biti slobodan.

Prvi voz u Novom Sadu 1883. godine

Prema pisanju portala NS uživo, 1883. godine u tadašnjem listu Zastava, objavljena je informacija: „Danas stiže u Novi Sad poverenstvo koje će imati da odredi da li se naša nova železnička pruga do Subotice može predati prometu“.

Prva lokacija železničke stanice u tadašnjem Novom Sadu, bila je na lokaciji sadašnje limanske pijace. Zgrada sadašnje pošte na Limanu, bila je nekadašnja železnička stanica, koja je izgrađena 1882. godine. Tadašnja železnička stanica je posedovala centralni hol sa blagajnama i čekaonicama za putnike, a tu su bile i službene prostorije kao i restoran. Kraj glavne zgrade bili su smešteni magacini, zgrada namenjena carini i zgrada u kojoj se odvijao poštanski saobraćaj.

Foto: Istorijski arhiv Grada Novog Sada

Voz je stanovnicima Novog Sada bio prava atrakcija, a izazvao je i pravu senzaciju među građanima. U železničku stanicu u Novom Sadu, prvi voz je došao iz pravca Subotice 5. marta 1883. godine. Poznato je da je dolazak prvog voza u Novi Sad sačekao veliki broj Novosađana, iako je tog dana bilo izuzetno hladno.

Čak se u pojedinim spisima može pronaći informacija, kako je dolazak prvog voza u Novi Sad kod građana, izazvao pravu euforiju.

Prvi voz iz Novog Sada za Zemun sa železničke stanice, prešao je preko gvozdenog železničkog mosta na Dunavu dužine 432 metra. Voz je prolazio kroz tunel koji je bio probijen kroz vulkansku stenu ispod Petrovaradinske tvrđave.

Mreža pruga krajem 19. veka u Vojvodini, bila najgušća u Evropi i Vojvodina je imala tri puta gušću mrežu pruga računatu u kilometrima na 10000 stanovnika. Interesantno je da je Vojvodina posedovala gušću mrežu pruga tog vremena i od same Engleske, koja se smatrala kolevkom nastanka železnice.

Prema pisanju ondašnjih novina, srpska železnica je bila opremljena najsavremenijim i najboljim kolima, a postojao je i sistem grejanja koji nisu imale „ni austrijske železnice”.

Međutim, putovanje vozom je isprva bilo dostupno samo bogatijim slojevima društva, dok običan narod to nije mogao sebi da priušti.

Karta trećeg razreda je koštala 17 dinara i 10 para, a to je odgovaralo tadašnjoj ceni od 400 jaja, 25-35 pilića. Primera radi učiteljska plata je bila 67, potporučnička 126 dinara.

Za decu OŠ „Dušan Radović“ sa Klise, sreda je rezervisana za cirkuske akrobacije (FOTO)

Preuzmite android aplikaciju.