Почетна > Живот и стил
Живот и стил

 Стручњаци саветују како да се понашате у отежаним зимским условима

Веома је битно знати како треба да се понашате у саобраћају у зимским условима на путу.
Фото: Pexels/Magda Ehlers

Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја упозорио је да би у отежаним зимским условима на првом месту требало да се вози спорије и пажљивије, и да би све реакције требало да буду лагане и планиране. Он каже да не постоји стручњак који ће вам рећи која је прилагођена брзина за лед да би се возило одржало под контролом.

Шта радити на залеђеном путу

Јасмина Бончић, инструктор вожње, објашњава да би кочење било безбедно, потребно је да процените раздаљину која вам је за то потребна.

Фото Unsplash/Erik Mc lean

– Нема ту претераног кочења, већ се кочи мотором у комбинацији са благим притискањем педале ножне кочнице. Кочи се постепено како би се избегла блокада точкова. Ако точкови блокирају, возило проклизава и губи се контрола. Тада треба отпустити кочницу, затим постепено закочити, а истовремено кочити мотором – прећи у мањи степен преноса, односно пребацити мењач у нижу брзину.
Како каже, “на низбрдици никако не треба јурити, већ кочити лагано, нежним спушатањем и подизањем стопала с кочнице”.

– За разлику од вожње узбрдо, низбрдо се увек вози у нижем степену преноса него по сувом времену. А узбрдо се иде благим гасом. И кад се дода одређена количина гаса, то је врло мала количина гаса, иде се континуирано узбрдо. Што више додајемо гас, већа је могућност да ће аутомобил проклизати. Са друге стране, ако нема гаса, аутомобил ће стати, тако да се количина гаса на узбрдици даје по осећају.

Стручњаци упозоравају и да би се спречило проклизавање, треба кренути лагано и постепено убрзавати.

– Ако точкови проклизају, или се ауто заглави у снегу, треба кренути из друге брзине јер се тако смањује сила која делује на точкове и повећава погонска снага.

Фото: Unsplash/Hakon Sataoen
Ако се заглавите у снегу, зовите шлеп службу

На питање шта ако се заглавимо у снегу и како се извући из њега, Јасмина Бончић наводи да је најбоље решење позвати шлеп службу јер већим маневрисањем аутомобил све дубље тоне.

– Прво треба очистити снег који је затрпао наше возило, затим се угреје аутомобил и онда полако имамо то лагано покретање возила. Не смемо брзо да пустимо квачило, не смемо нагло да додајемо гас јер што га више додајемо, све се више укопавамо. Ако дође до заглављивања, ја бих препоручила да је најбезбедније да позовете шлеп службу која се бави тим послом и извуче аутомобил.

Препоруке
Фото: Pexels/Chris Peeters

– Не крећите никуд аутомобилом ако немате зимске гуме.

– Добро очистите аутомобил, и то не само стакла већ и кров.

– У току вожње не радите ништа исхитрено, све реакције треба да буду лагане и планиране.

– Дуплирајте растојање од возила испред, само тако можете да се зауставите на време.

– Кочи се мотором у комбинацији са благим притискањем педале ножне кочнице.

– Кочи се постепено да би се избегла блокада точкова, јер тада возило проклизава и губите контролу.

– Да би се спречило проклизавање, крените лагано и постепено убрзавајте. Ако точкови проклизају, крените из друге.

– На узбрдици користите брзину за један степен вишу од оне којом се вози по сувом и избегавајте да заустављате ауто.

– На низбрдици не треба јурити, кочити лагано такозваним сецкањем, лаганим спушатањем и подизањем стопала с кочнице.

Šta se dešava sa pritiskom u gumama zimi?

Преузмите андроид апликацију.