Почетна > Нови Сад > Новосадске приче

Нови Сад Новосадске приче

Први аутомобили и возачи код нас. Ево када се први аутомобил „закотрљао“ улицама Новог Сада

Први аутомобил у Србију je стигао возом у Београд из Беча 3. априла 1903. године, а купио га је богати трговац Божа Радуловић.
Фото: Wikimediacommons/David Berry

Како нико није умео да га вози, аустријска компанија Неселдорф, од које је аутомобил купљен, послала је у Србију и свог инструктора.

Поносни власник првог аутомобила, Божа Радуловић, никада није научио да вози свој аутомобил, али зато његов пријатељ, фотоцинкограф Сретен Костић јесте, и тиме је постао први возач аутомобила у Србији.

Обука вожње аутомобила трајала је 45 дана, а прва вожња почела је од Железничке станице, наставила се уз Немањину и Улицу Кнеза Милоша, а завршила се на Топчидеру, изазивајући чуђење Београђана.

Са друге стране, постоје опречна мишљења о томе када је први аутомобил стигао у Нови Сад.

Према једнима, први аутмобил у Нови Сад је стигао 1892. године, према другима, то није могло бити пре 1900. године, будући да се на основу техничких карактеристика и видљивих детаља са сачуване фотографије првог аутомобила у Новом Саду, као што је каросерија, облик блатобрана, хладњак и остало, ради о аутомобилу произвођача Де Дион-Боутун, и то једном од првих модела који су се производили почевши од 1899. године.

Због тога се може закључити да је први аутомобил у Нови Сад могао да дође само после 1899. године, јер је Париска изложба одржана 1900. године, а не 1892. године.

Први писани траг у архивској грађи о аутомобилу на улицама нашег града је забележен 1905. године.

Дакле, први аутомобил се на новосадским улицама појавио у периоду између 1900. и 1905. године, што наш град свакако сврстава међу прве градове чијим улицама су се „котрљали“ аутомобили.

Било како било, оно што се поуздано зна је да је први аутомобил у Новом Саду купила богата удовица Марта Кондороши и поклонила Стеви Адамовићу као поклон за положен адвокатски испит, чиме је он постао први аутомобилиста у нашем граду.

Фото: Историјски архив Града Новог Сада

Осим тога, зна се и да је аутомобил коштао 6.000 франака, да је био марке Де Дион-Боутун, тип „voiturette“, да је имао је бензински мотор са 4, 5 коњских снага и да је имао три места за путнике.

Аутомобил је изазвао праву сензацију чим се појавио на новосадским улицама. Марта Кондороши и Стеван Адамовић би се, обично недељом када има највише света на улици, возали по граду, изазивајући одушевљење и знатижељу међу народом који би се ту затекао.

Како је то све још била нова технологија, за први аутомобил у граду везане су и неке анегдоте.

Тако се једном приликом због изненадног квара, ауто окренуо за 180 степени и почео кретати унатраг. Сви који су се у том тренутку нашли  на улици и то посматрали, не знајући шта се догађа, помислили су да је то шоферска акробација, те су почели да аплаудирају.

Такође, неретко се дешавало и да људи беже од аутомобила, будући да је та новотарија код њих изазивала страх.

Фото: Wikimediacommons/ Presbrey, Frank Spencer

Мало је рећи да су први возачи аутомобила сматрани за особе од посебног угледа и куриозитета, који владају каквом несвакидашњом вештином, као што ми рецимо данас гледамо на пилоте спејс шатла.

Остао је сачуван податак да је први новосадски аутомобил неславно завршио.

Наиме, Стеван Адамовић је био на пропутовању по шидском срезу, у оквиру политичке кампање, када су се кола покварила у једној шуми, тако да је аутомобил у Нови Сад морао бити враћен железницом.

У Новом Саду је аутомобил таворио покварен неке три године, да би касније био продат у Београд.

Najuže gradsko jezgro Novog Sada nekada se „davilo“ u saobraćaju, a onda je usledila promena

 

Преузмите андроид апликацију.