Почетна > Нови Сад

Нови Сад Новосадске приче

Најуже градско језгро Новог Сада некада се „давило“ у саобраћају, а онда је уследила промена

Колико год то данас млађим генерацијама незамисливо изгледало, централни трг у Новом Саду, Трг слободе, једно време је служио као паркинг.

Додуше, на самом Тргу слободе некада је било прво стајалиште за фијакере у Новом Саду, а касније, када су аутомобили заменили фијакере, у непосредној близини, у Улици краља Александра је отворено прво такси стајалиште у граду.

Касније су дошли трамваји. Постојале су две линије – такозвана бела линија која је ишла од Футошке капије дуж Темеринске улице, поред Владичанског двора кроз центар града, према бањи и болници, где је био крај линије и друга, зелена која је ишла од железничке станице (која је тада била на месту данашње Лиманске пијаце), кроз Железничку, Змај Јовину и Дунавску улицу, све до обале Дунава.

После Другог светског рата и  обнове која је уследила, а са порастом животног стандарда и повећањем броја становника Новог Сада, порастао је и број четвороточкаша у граду. Тада је комплетно градско језгро било отворено за одвијање саобраћаја, а и многе аутобуске линије су овуда пролазиле.

Мало је рећи да је тада и Трг слободе претворен у велико паркиралиште, баш као и Улица краља Александра,  а од силних аутомобила се једва пролазило центром града.

Фото: PrtSc/Instagram/novisad.nekadisad

Тада су градски урбанисти разматрали могућност да се са Моста маршала Тита (Варадинског моста) сав саобраћај преусмери у Дунавску улицу, чиме би сам центар Новог Сада поново постао важан путни правац, као што је у прошлости и био.

Срећом, од тих идеја се одустало и почетком седамдесетих година изграђен је продужетак Булевара маршала Тита (данас Булевар Михајла Пупина), те је на тај начин сачувано најуже градско језгро. Бар донекле…
Фото: PrtSc/Instagram/novisad.nekadisad

Наиме, саобраћај је и даље наставио да се одвија најужим градским језгром, што ће у наредним деценијама оставити трага на фасадама и темељима кућа у центру Новог Сада.

Осим аутомобила, Дунавском, Змај Јовином и околним улицама тутњали су и тешки камиони и аутобуси. На Трифковићевом тргу је тада била полазна станица многих аутобуских линија, па су их трасе водиле кроз најуже градско језгро.

Фото: PrtSc/Instagram/novisad.nekadisad

Ово ће трајати све до почетка осамдесетих година 20. века, а онда је уследила промена, када је на снагу ступила одредба којом се измешта сав моторни саобраћај из најужег градског језгра.

Одлукама Града Новог Сада данас у пешачку зону спадају Позоришни трг, Трг слободе, Змај Јовина, Краља Александра, Гимназијска, Лазе Телечког, Мите Ружића, Католичка порта, те делови Милетићеве, Пашићеве, Дунавске, Моденине, Његошеве и Поштанске, а у плану је да се она даље прошири на још неке улице у центру града.

Најновија пешачка зона у Новом Саду сасвим извесно би требао да постане Алмашки крај, где су у току опсежни радови на реконструкцији кућа и улица.
Фото: Покрајинска влада

С тим у вези, у плану је измештање главних транзитних праваца из централног дела на ободне делове културно-историјске целине, као и увођење бициклистичког саобраћаја како би се овај део лакше повезао са осталим деловима града.

Такође, пешачка зона у Новом Саду би требало да буде проширена око Соколског дома у центру града и на Подграђе Петроварадинске тврђаве, али ће се на ово сачекати још неко време.

Иако је у уложен велики труд и ситуација је неупоредиво боља него пре, треба имати у виду да се нисмо решили „точкаша“ у најужем градском језгру, али и да пешачке зоне нису ексклузивно резервисане само за пешаке, па је посебним решењима и одлукама дефинисано ко и под којим условима сме да возилом уђе у пешачку зону.
Фото: Градске инфо

У ову групу осим моторних возила спадају бицикли и тротинети, којима је омогућено кретање тзв. „бициклистичким коридором“ и то у улицама Његошевој, Модене и на Позоришном тргу, брзином ограниченом на брзину кретања пешака.

Осим тога, са изградњом нових подземних гаража у Улици Модене и испред зграде Бановине стећи ће се услови за попуштање „омче око врата“ градског језгра, коју данас чини паркирање у центру града, а истовремено ће се стећи и услови за проширење пешачке зоне.

Пешачке зоне су јединствен концепт који представља огроман туристички и економски потенцијал, као и прилику да се сачува историја Новог Сада за будуће генерације, те допринесе хуманијем начину живота у граду.

Priča o novosadskim tramvajima: Da li je kasno da se ispravi najveća greška u istoriji gradskog prevoza?

 

Преузмите андроид апликацију.