Знате ли да се број двоточкаша на новосадским улицама сваке године повећава за десет процената? Уколико се окренете око себе, та информација уопште не би требала да вас чуди, јер смо културу вожње бицикла у нашем граду подигли на један сасвим нови, виши, ниво.
Бициклистичка култура у нашем граду негује се од давнина. Чини се да напредовање у овој сфери није стало, још од када је пре 122 године, изливена прва бициклистичка стаза, а први Новосађанин схватио да на путу до посла, уместо у досадном ауту, поред тога што избегне саобраћајну гужву, може и да истражи и у потпуности другачије доживи град.
Град је тада започео, а од тада континуирано наставио да улаже у проширење мреже бициклистичког саобраћаја. Годинама се то некако гурало и развијало, али су последњих неколико година заиста биле кључне.
Данас се у нашем граду простире преко 90 километара бициклистичких стаза, а само у периоду од 2012. до 2020. године, када смо мислили да смо све већ видели, изграђено је нових 24,7 километара.
Међутим, ми Срби често имамо обичај да у нешто уложимо своје време и интересовање, а затим га, окупирани другим тренутно битнијим стварима, заборавимо и запустимо. Ипак, иако је ово прилично устаљена пракса, Град Нови Сад одлучио је да прекине традицију, те редовно одржава и врши реконструкцију бициклистичких стаза на местима где је то неопходно.
Тако је, у истом периоду, кроз редовно одржавање, реконструисано 8,8 километара бициклистичких стаза, за шта је из буџета издвојена свота од 28,1 милион динара.
Често можете чути и како смо ми Новосађани размажени. Кажу нам да смо од шећера, те се бојимо да ћемо се отопити.
Међутим, то није истина!
Статистике показују да чак и по лошем, односно зимском, времену преко 1400 суграђана редовно користи ово превозно средство за прелазак са тачке А, на тачку Б.
Јесмо ми фини, ал’ нисмо свилени!
И заиста, годинама смо тако гурали, педалу по педалу, да бисмо данас скоро достигли велике европске бициклистичке метрополе попут Амстердама и Копенхагена.
Попети се на тако високу лествицу, када причамо о двоточкашима, било је могуће само кроз непрестана улагања у ову сферу.
Новосадски бициклисти, у потрази за вечним бегом из града, пронашли су своје уточиште у близини Бегечке јаме, када је завршена и посебна бициклистичка стаза која води чак до Бегеча. Стаза којом, уз поглед на Дунав, врло брзо побегнете од све напорније градске вреве.
Велики део радова на додатном унапређењу, изградњи и реконструкцији стаза је и даље у току.
Причамо о изградњи бициклистичке стазе, са обе стране, на деоници од Хајдук Вељкове улице до Булевара патријарха Павла у дужини од 3,5 километара по страни, али и 900 метара бициклистичке стазе на деоници од Хајдук Вељкове улице до Улице Антона Чехова.
Такође, у плану за 2022. годину је и изградња још 46,7 километара бици стаза.
Планира се да се бициклистичке стазе у Хајдук Вељковој улици у потпуности заврше, да се бициклистичка стаза ка Бегечу додатно продужи, али и да добијемо потпуно нову стазу која ће уз канал ДТД водити до моста ка Ирмoву.
Када, са друге стране, причамо о пројектовању. Новосадски пројектанти у плану имају озбиљно спајање Новог Сада, новим “бици рутама“, са околним местима. Тако се увелико размишља о бициклистичкој стази Нови Сад – Руменка – Ирмово – Кисач – Ченеј.
Ипак, новосадску културу бициклизма посебном чини још много више чинилаца, осим изузетно уређених стаза.
Изнајми бајс!
Свако ко није бициклиста, а пожели да буде, веома лако може да изнајми за себе једног двоточкаша и крене у посебан обилазак града. Систем за изнајмљивање јавних бицикала “NS Bike“ омогућава да на чак петнаест места, у било ком моменту у току дана, можете да изнајмите своје возило, по изузетно приступачној цени од 170 динара дневно.
Може ли се за 170 динара купити срећа? Очигледно да може.
View this post on Instagram
Поправи бајс!
Такође, једини смо у Србији који имају три станице за бесплатну поправку бицикала. Уколико вам се, не дај Боже, случајно деси да нешто крене како не треба, код Рибље пијаце, те испред маркета “Univerexport“ на Футошком и Сeнтандрејском путу, увек можете да извршите неку од основних поправки алатом који је предвиђен за ту намену.
На “бици стазама“ такође постоје и бројачи.
Наш град их тренутно има 24. Они показују колико је бициклиста на дневном нивоу прошло одређену деоницу стазе коју мере. Та информација неће значити просечном бициклисти, али на основу тога Град скупља значајне податке према којима одређује на којим местима је реконструкција и изградња нових стаза неопходнија.
Нови Сад између Атланског океана и Црног мора
Прошлог лета смо на Петроварадинској тврђави, као прави град бици будућности, одржали Европско првенство у планинском бициклизму.
На тај начин, у Нови Сад пристигло је преко пет стотина бициклиста из 44 европске земље. У улози домаћина смо се, између осталог, нашли и зато што кроз наш град, левом обалом Дунава, пролази међународни бициклистички коридор “Euro Velo 6“.
Пут којим смо кренули, сваким даном подразумева иницирање неких нових акција које ће додатно побољшати статус бициклиста у Новом Саду. Иако Град, као један од ретких у Србији, много ради на унапређењу, за додатно развијање бициклизма неопходна су и разна бициклистичка удружења и клубови.
Више људи окупљених око истог циља дају најбоље резултате?
Управо тако. Прошле године Град Нови Сад је, као једини Град у Србији, обезбедио средства из буџета не би ли помогао додатном мотивисању грађана за прелазак на овај, еколошки, вид превоза.
Расписана су чак два јавна конкурса.
Први је спроводило удружење “Новосадска бициклистичка иницијатива“ у сарадњи са “Res Polis“, а Град је том приликом определио 8.000.000,00 динара како би субвенционисао чак 704 грађана за куповину бицикла.
Наши суграђани су се пријављивали преко апликације, а замисао је била да од Града добију десет хиљада динара на које би додали остатак новца и пазарили свог новог љубимца. Том приликом се на конкурс пријавило 7782 Новосађана.
Наредни конкурс спроводило је удружење “Новосадски еколошки центар“ у сарадњи са Бициклистичким клубом “Dubl“, где се Нови Сад поново прикључио и субвенционисао 900 нових бицикала, односно за ову прилику из свог буџета издвојио 10.000.000,00 динара.
Када су се Новосађани, након првог конкурса, уверили да се не ради о превари, чак и они најнеповерљивији одлучили су да окушају своју срећу, те је овом приликом за субвенције аплицирало преко 10.000 грађана.
Возачи аутомобила најбоље знају каква се мука мучи са проналаском паркинга у последње време. ЈКП “Паркинг сервис“ потрудило се да се на подручју бициклизма никада не догоди исти проблем.
Због тога, у нашем граду данас постоји чак 184 локације на којима су уређена паркиралишта за бицикле, а многа од њих су и под камерама како би се што више смањио ризик да останете без свог превозног средства и пријатеља.
Данас, када највећи акценат стављамо на очување планете и ово мало чистог ваздуха што нам је остало, најбоље шта можете да урадите за себе јесте да ауто оставите паркиран испред зграде и на посао, или куда год вам обавезе налажу, кренете бициклом.
Одличан географски положај, изразита култура грађана, али и велики напори Града гарантују нам да ће се бициклизам у Новом Саду из дана у дан, све више развијати.
На правом смо путу да Нови Сад постане прави “бициклоград“.
Lice grada: Aleksandar Roman – Najbolji biciklista u Srbiji (VIDEO)
Преузмите андроид апликацију.