Иако је из дана у дан, електричних аутомобила на нашим улицама све више, неки стручњаци предвиђају да би водоник могао бити гориво будућности. Међутим, недостатак доступности станица за пуњење и ограничена понуда аутомобила на водоник, указују на то да овој технологији предстоји дуг пут пре него што постане стандард. А да ли је вредно уложити у овакав ауто.
Водонично гориво за аутомобиле – најважније информације
Водоник је један од најједноставнијих хемијских елемената, који је укључен у састав многих једињења, а посебно воде. Његова количина је скоро неограничена, за разлику од на пример кобалта или никла, чије су резерве релативно мале. Штавише, водоник, као гориво високе енергетске вредности омогућава прелазак на много веће удаљености од система који се напаја само на струју.
Међутим, упркос чињеници да је елемент веома распрострањен у природи, и да се може издвојити на много начина, стварање високоенергетског горива од њега, које се може користити за погон аутомобила, захтева потрошњу додатне енергије.
Друго питање је ефикасност и сигурност коришћења водоничног горива. Овде долази у помоћ лагана и издржљива ЕПП пенаста пластика, омогућавајући економичну производњу делова који обезбеђују одлична својства пригушења и топлотне изолације.
Како се прави водонично гориво?
Водоник који се у великим размерама користи у индустрији, није погодан за употребу у електричним моторима и нема добра енергетска својства. Јер, водоник као гориво за аутомобиле се производи одговарајућом обрадом, као што је електролиза воде. Укључује разлагање воде на чисте јоне водоника и кисеоника, под утицајем напона који тече кроз њу.
Иако данас постоји много технологија електролизе, и оне се и даље усавршавају, ова метода се не сматра савршеном.
Пре свега, ту је потрошња електричне енергије, која није увек „зелена“. Штавише, енергија потребна за производњу, компресију и касније транспорт и складиштење водоничног горива, је лакша и ефикаснија за директно пуњење батерија, за електричне аутомобиле.
Процењује се да је за сваки произведени килограм чистог водоничког горива за аутомобил потребно 40 до 70 kWh, а толико горива је довољно за вожњу дугу стотинак километара. Поређења ради, елетричном аутомобилу треба само 20-30 kWh, да пређе исту удаљеност на аутопуту.
А да ли је водонично гориво безбедно?
Многи људи сумњају да ли је водонично гориво безбедно за коришћење у аутомобилима. Сви знају причу о паду легендарног дирижабла Хинденбург, који је био напуњен управо овим горивом.
Упркос изгледу, водоник као гориво за аутомобиле је сигурнији чак и од бензина. Пошто је 14 пута лакши од ваздуха, у случају тачкастог цурења, у резервоару настаје узак, вертикални пламен, који не ствара високу температуру и не шири се.
Постојао је чак и експеримент, где је намерно оштећен резервоар у аутомобилу на водоник. Гас је изгорео за трен, а од пожара није остало ни трага, осим температуре ветробранског стакла која је порасла на 47˚C.
Упркос томе, произвођачи дају све од себе да осигурају да резервоари за складиштење водоничног горива које производе, испуњавају све безбедносне захтеве, дајући им вишеслојну структуру и штитећи их од било каквих удараца.
Колико кошта вожња аутомобила на водоник?
Трошкови рада аутомобила на водоник би на крају могли бити нижи од упоредивих алтернативних технологија, иако ће коначна цена водоника као горива зависити од бројних фактора, као што су трошкови производње и енергија потребна за то, као и стопе локално наметнутих пореза.
Данас је мало аутомобила са оваквим погонским системима, што значи веома лошу доступност и већу цену водоничног горива.
У Европи, 1 kg водоника тренутно кошта око 12.85 еура. А ADAC је израчунао да ће, уз претпоставку просечне потрошње аутомобила од 0.8 kg на 100 km, путовање коштати 10.28 еура.
Поређења ради, за аутомобил на бензин или дизел са просечном потрошњом од 6.6 литара уз цену горива од 1.90 еура, прелазак исте удаљености коштаће 12.54 еура.
Водонично гориво као гориво будућности – да ли је могуће?
Употреба водоничног горива има своје предности и мане, као и свака друга технологија. Да ли ће постати одржива алтернатива електричним аутомобилима, биће одређено правцем у коме ће се технологија на водоник развијати у будућности. То је већ вредна алтернатива другим средствима зеленог превоза.
Предности коришћења водоника као горива
Најважнија предност коришћења водоничних ћелија је то што не емитују штетне материје у атмосферу. Ова врста возила производи само пару током вожње, што га чини потпуно безопасним за животну средину.
Пошто водоник као гориво има високу вредност, домети његових возила су упоредиви са аутомобилима са моторима са унутрашњим сагоревањем и брзо се пуне, баш као и ТНГ. Осим тога, водоник је елемент који је свеприсутан у природи, тако да његове залихе неће бити исцрпљене.
Мане коришћења водоника као горива
Највећи проблем везан за коришћење водоника као горива је његов транспорт и складиштење. Без обзира на агрегатно стање елемента (гасовито или течно), увек постоје губици током транспорта и постоји потреба за додатном потрошњом електричне енергије. На пример, за компресију или прављење течног водоника.
Енергетска ефикасност целог процеса не прелази 37%. А други аспект је висока запаљивост водоника у контакту са ваздухом, што може изазвати забринутост за безбедност код потенцијалних корисника.
Најсавременије методе обраде за иновативну ЕПП пенасту пластику подржавају развој зелених погонских технологија.
Не само да омогућавају производњу стандардних аутомобилских компоненти са побољшаном чврстоћом и изолационим својствима, већ омогућавају и дизајн иновативних решења за аутомобиле будућности.
Преузмите андроид апликацију.