Izrada novog Zakona o bezbednosti u saobraćaju je u toku, a prema rečima načelnika Uprave saobraćajne policije, očekuje se da nacrt zakona bude gotov do kraja aprila meseca. Ministarstvo unutrašnjih poslova (MUP) već je pozvalo građane da učestvuju u izmenama zakona, a očekuje se da će on sa sobom doneti izmene za vozače kakve u Srbiji još nisu viđene, sa pojedinim vrlo strogim kaznama.

Kako je objasnio Slaviša Lakićević, načelnik Uprave saobraćajne policije, Ministarstvo unutrašnjih poslova bilo je primorano da piše novi zakon, odnosno mnogobrojne izmene zakona zbog stanja u saobraćaju, a cilj je da se do 2030. godine prepolovi broj poginulih na putevima u Srbiji. Podsetimo, novi Zakon o bezbednosti saobraćaja mogao bi da donese čak 18 izmena, a neke od njih biće dosad najstroža pravila za vozače koja smo ikada imali u Srbiji.
Koje su najstrože kazne koje mogu doneti nove izmene
Trajno oduzimanje vozila
Jedna od mera koje su predložene odnosi se na trajno oduzimanje vozila, i trajnu zabranu upravljanja određenim kategorijama vozila.
Kako navodi Lakićević za TV Prva trajna zabrana upravljanja vozilom proizilazi iz toga što u Srbiji postoji veliki broj povratnika u vršenju najtežih saobraćajnih prekršaja. Iako već postoji mera privremenog oduzimanja vozila, on navodi da je od februara 2024. godine, pa do danas oduzeto skoro 400 vozila, te su potrebne strože kazne.
“To govori o tome da imamo veliki broj povratnika u vršenju saobraćajnih prekršaja koji čine najteže saobraćajne prekršaje i zbog kojih se i oduzimaju vozila. Moraju da budu i pre toga pravosnažno osuđeni. Ceo sistem koji želimo da napravimo je jedan sistem gde hoćemo da imamo mnogo veću korespondenciju sa mladim vozačima, neiskusnim vozačima”, pojasnio je Lakićević.
On je dodao da je poenta da vozači koji prave prekršaje imaju pismenu informaciju o broju zarađenih poena i da postanu svesni svojih dela.
Nulta tolerancija na alkohol

Još jedna značajna promena odnosila bi se na uvođenje nulte tolerancije na alkohol za sve vozače. Dok su do sada profesionalni vozači, mladi vozači i motociklisti bili obavezni da imaju 0,0 promila alkohola u krvi, sada se razmatra mogućnost uvođenja ove mere za sve vozače.
Ipak, Lakićević pojašnjava da ovakav model postoji u našem komšiluku – Mađarskoj. Tolerancija na alkohol bila bi nulta, s tim što vozači ne bi bili sankcionisani do 0.20 promila.
“Blaga alkoholisanost se ne bi sankcionisala, ali bi se izricale mere upozorenja tom vozaču i eventualno isključenje iz saobraćaja na 6 ili na 12 sati, a prijavu bi pisali tek kao i sada na 0.21 promil alkohola”, pojašnjava Lakićević.
On dodaje i da je alkohol pri vrhu uzročnika svih saobraćajnih nezgoda sa smrtnim ishodima.
Vrlo stroge sankcije za nebezbedan prevoz dece

Prošle godine u Srbiji je poginulo 16 dece, i to svi u svojstvu putnika. Ovo je jedan od glavnih razloga zašto će se pooštriti sankcije za njihov nebezbedan prevoz, tvrdi Lakićević.
“Moramo da imamo mnogo strože sankcije za nebezbedno prevoženje dece, da kada prevozite decu morate da imate nula alkohola u organizmu. Takođe i ukoliko činite prekršaj, a s vama su u prisustvu deca mlađa od 12 godina, bilo da ste pešak ili vozač, biće značajno strože sankcije”, poručio je Lakićević.
Kamere koje detektuju sve vrste prekršaja
Između ostalog, izmenjeni zakon sadržaće i tehnološke novine, među kojima će biti kamere sa veštačkom inteligencijom koje će lakše i brže otkrivati veliki broj prekršaja.
“Većina zemalja, čak i okruženje, imaju kamere koje prepoznaju ili detektuju prekršaje poput nekorišćenja sigurnosnog pojaseva ili korišćenje mobilnih telefona onako kako nije propisano i kome nije propisano, kao i mnoge druge prekršaje: crveno svetlo, brzina, istek registracione nalepnice… Ono što je benefit tih sistema je svakako da ćemo pokriti i da ćemo imati kvalitetniju kontrolu, ali i pokriti one ključne tačke, to su crne tačke ili kritične deonice, a mi ih u Srbiji imamo”, pojašnjava Lakićević.
On dodaje da se takođe razmišlja o razvoju aplikacije za prekršaje, gde će vozači moći tačno da vide i da budu upozoreni na određene prekršaje.
Povećanje visine kazni

Jedna od razmatranih mera jeste i povećanje raspona novčanih kazni, stepenovanje kazni, razmatranje novih mera. Potom, razmatra se i unapređenje sistema kaznenih poena, (u smislu gradacijskog praćenja i reagovanja, bez čekanja da lice stekne status nesavesnog vozača).
Stroža kontrola na pružnim prelazima
Predlog je da novi Zakon obuhvati i strožu kontrolu poštovanja saobraćajnih pravila na ukrštanju puta sa železničkom prugom ili na prelazu puta preko železničke pruge zbog povećanja fatalnih nezgoda na takvim lokacijama.
Kako građani mogu da učestvuju u predlozima izmena
Kako je naveo pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije, pukovnik Zlatko Belencan, Ministarstvo unutrašnjih poslova intenzivno radi na nacrtu Zakona o bezbednosti saobraćaja, a građani su dobrodošli da daju sugestije i to sledećim putem:
“Rok praktično ne postoji, sve dok zakon ne uđe u Skupštinu. I tokom javne rasprave građani mogu da daju svoje predloge i slobodno dođu ukoliko su zainteresovani, kada se one budu organizovale”, navodi Belencan.
Takođe, on objašnjava da postoji još jedna opcija putem koje građani mogu da pošalju predloge, a to je mejl adresa Uprave saobraćajne policije: zobs.predlozi@mup.gov.rs.
Belencan pojašnjava i da je poželjno da građani podele, ukoliko imaju, primere iz prakse sa kojima su se susretali u drugim zemljama.
Lakićević potvrđuje da je do sada na adresu Uprave saobraćajne policije stiglo oko 300 mejlova.
U Skupštini do juna
Lakićević objašnjava da bi u dogovoru sa MUP-om, rok za završetak nacrta zakona trebalo da bude kraj aprila. Nakon toga nacrt odlazi u Vladu i postaje predlog zakona, a potom ide na javnu raspravu na kojoj će moći da učestvuju i građani.
Kada se završe javne rasprave zakon ide u Skupštinu, gde bi trebalo da se nađe do juna.
AMSS: Putevi prohodni i bez snega, nema zadržavanja na graničnim prelazima
Preuzmite android aplikaciju.