Почетна > Србија
Србија

Папрене казне, трајно одузимање возила и камере за прекршаје! Сви детаљи новог Закона о безбедности у саобраћају

Израда новог Закона о безбедности у саобраћају је у току, а према речима начелника Управе саобраћајне полиције, очекује се да нацрт закона буде готов до краја априла месеца. Министарство унутрашњих послова (МУП) већ је позвало грађане да учествују у изменама закона, а очекује се да ће он са собом донети измене за возаче какве у Србији још нису виђене, са појединим врло строгим казнама.
Фото: WikimediaCommons/U.S. Air Force/Jarrett Smith

Како је објаснио Славиша Лакићевић, начелник Управе саобраћајне полиције, Министарство унутрашњих послова било је приморано да пише нови закон, односно многобројне измене закона због стања у саобраћају, а циљ је да се до 2030. године преполови број погинулих на путевима у Србији. Подсетимо, нови Закон о безбедности саобраћаја могао би да донесе чак 18 измена, а неке од њих биће досад најстрожа правила за возаче која смо икада имали у Србији.

Које су најстроже казне које могу донети нове измене

Трајно одузимање возила

Једна од мера које су предложене односи се на трајно одузимање возила, и трајну забрану управљања одређеним категоријама возила.

Како наводи Лакићевић за ТВ Прва трајна забрана управљања возилом произилази из тога што у Србији постоји велики број повратника у вршењу најтежих саобраћајних прекршаја. Иако већ постоји мера привременог одузимања возила, он наводи да је од фебруара 2024. године, па до данас одузето скоро 400 возила, те су потребне строже казне.

“То говори о томе да имамо велики број повратника у вршењу саобраћајних прекршаја који чине најтеже саобраћајне прекршаје и због којих се и одузимају возила. Морају да буду и пре тога правоснажно осуђени. Цео систем који желимо да направимо је један систем где хоћемо да имамо много већу кореспонденцију са младим возачима, неискусним возачима”, појаснио је Лакићевић.

Он је додао да је поента да возачи који праве прекршаје имају писмену информацију о броју зарађених поена и да постану свесни својих дела.

Нулта толеранција на алкохол
Фото: WikimediaCommons/West Midlands Police

Још једна значајна промена односила би се на увођење нулте толеранције на алкохол за све возаче. Док су до сада професионални возачи, млади возачи и мотоциклисти били обавезни да имају 0,0 промила алкохола у крви, сада се разматра могућност увођења ове мере за све возаче.

Ипак, Лакићевић појашњава да овакав модел постоји у нашем комшилуку – Мађарској. Толеранција на алкохол била би нулта, с тим што возачи не би били санкционисани до 0.20 промила.

“Блага алкохолисаност се не би санкционисала, али би се изрицале мере упозорења том возачу и евентуално искључење из саобраћаја на 6 или на 12 сати, а пријаву би писали тек као и сада на 0.21 промил алкохола”, појашњава Лакићевић.

Он додаје и да је алкохол при врху узрочника свих саобраћајних незгода са смртним исходима.

Врло строге санкције за небезбедан превоз деце
Фото: Танјуг/Сава Радовановић

Прошле године у Србији је погинуло 16 деце, и то сви у својству путника. Ово је један од главних разлога зашто ће се пооштрити санкције за њихов небезбедан превоз, тврди Лакићевић.

“Морамо да имамо много строже санкције за небезбедно превожење деце, да када превозите децу морате да имате нула алкохола у организму. Такође и уколико чините прекршај, а с вама су у присуству деца млађа од 12 година, било да сте пешак или возач, биће значајно строже санкције”, поручио је Лакићевић.

Камере које детектују све врсте прекршаја

Између осталог, измењени закон садржаће и технолошке новине, међу којима ће бити камере са вештачком интелигенцијом које ће лакше и брже откривати велики број прекршаја.

“Већина земаља, чак и окружење, имају камере које препознају или детектују прекршаје попут некоришћења сигурносног појасева или коришћење мобилних телефона онако како није прописано и коме није прописано, као и многе друге прекршаје: црвено светло, брзина, истек регистрационе налепнице… Оно што је бенефит тих система је свакако да ћемо покрити и да ћемо имати квалитетнију контролу, али и покрити оне кључне тачке, то су црне тачке или критичне деонице, а ми их у Србији имамо”, појашњава Лакићевић.

Он додаје да се такође размишља о развоју апликације за прекршаје, где ће возачи моћи тачно да виде и да буду упозорени на одређене прекршаје.

Повећање висине казни
Фото: WikimediaCommons/U.S. National Archives and Records Administration

Једна од разматраних мера јесте и повећање распона новчаних казни, степеновање казни, разматрање нових мера. Потом, разматра се и унапређење система казнених поена, (у смислу градацијског праћења и реаговања, без чекања да лице стекне статус несавесног возача).

Строжа контрола на пружним прелазима

Предлог је да нови Закон обухвати и строжу контролу поштовања саобраћајних правила на укрштању пута са железничком пругом или на прелазу пута преко железничке пруге због повећања фаталних незгода на таквим локацијама.

Како грађани могу да учествују у предлозима измена

Како је навео помоћник начелника Управе саобраћајне полиције, пуковник Златко Беленцан, Министарство унутрашњих послова интензивно ради на нацрту Закона о безбедности саобраћаја, а грађани су добродошли да дају сугестије и то следећим путем:

“Рок практично не постоји, све док закон не уђе у Скупштину. И током јавне расправе грађани могу да дају своје предлоге и слободно дођу уколико су заинтересовани, када се оне буду организовале”, наводи Беленцан.

Такође, он објашњава да постоји још једна опција путем које грађани могу да пошаљу предлоге, а то је мејл адреса Управе саобраћајне полиције: зобс.предлози@муп.гов.рс.

Беленцан појашњава и да је пожељно да грађани поделе, уколико имају, примере из праксе са којима су се сусретали у другим земљама.

Лакићевић потврђује да је до сада на адресу Управе саобраћајне полиције стигло око 300 мејлова.

У Скупштини до јуна

Лакићевић објашњава да би у договору са МУП-ом, рок за завршетак нацрта закона требало да буде крај априла. Након тога нацрт одлази у Владу и постаје предлог закона, а потом иде на јавну расправу на којој ће моћи да учествују и грађани.

Када се заврше јавне расправе закон иде у Скупштину, где би требало да се нађе до јуна.

AMSS: Putevi prohodni i bez snega, nema zadržavanja na graničnim prelazima

Преузмите андроид апликацију.