Nekada zaštitni znak jugoslovenske automobilske industrije, danas sve ređe zastupljen model na ulicama u Srbiji – Jugo je automobil koji je obeležio jednu epohu. Sa automobilskom „renesansom“, pratioci retro stila su pronašli novu vrednost za ikonu jugoslovenske automobilske kuće „Zastava“.
Sa druge strane Atlantskog okeana svojevremeno je doživeo velike kritike, međutim sada za njega stanovnici SAD-a su spremni da daju pozamašnu sumu novca.
Posebno su na ceni „GVX“ kabrio, ali i običan Jugo prolazi sasvim solidno. To potvrđuje i jedna ponuda aukcijske platforme „Bring-A-Trailer“.
Za kabriolet verziju Juga iz 1988. neko je platio čak 12.100 dolara (11.144,83 evra). Reč je o automobilu sa 100.000 pređenih kilometara, u prestižnijoj „GVL“ verziji.
Cena mu je uvećana i za originalnu belu boju, unutrašnjost blista u bež nijansi, a ima čak i ugrađen serijski radio kasetofon.
Standardna verzija sa troje vrata prodata je za 9.000 dolara, što je oko 8.300 evra.
Ove modele Juga kupuju pre svega kolekcionari retro automobila „preko bare“.
Neki od današnjih vozača Juga u SAD-u, podelili su svoje mišljenje o ovim modelima sa Njujork Tajmsmagazinomi odali zašto još uvek imaju poverenje u ovaj, u više navrata osporavan, automobil.
„Neki ljudi vole Jugo zbog svoje jedinstvenosti, a i zbog toga što je toliko omražen na američkom tržištu“, objasnila je Valeri Hansen, koja vozi model iz 1984. godine, koji je uvezen u Ameriku pre nego što je zvanično počela prodaja.
To je njen četvrti model Juga po redu, a kao razlog neizmernog poverenja ovom autu navodi činjenicu da se može popraviti pomoću „noža i gumice“, te su učestali odlasci kod auto mehaničara nepotrebni sa Jugićem.
Zastava je na američko tržište ušla 1985. godine, a kupcima je bila ponuđena po ceni od 3.990 dolara (oko 3.400 evra). Ali počeli su da ga prodaju tek nakon što su napravili čak 500 prepravki.
Međutim, u vreme kada je vozilo predstavljeno u Kaliforniji, tačno godinu dana kasnije, kritičari su ga nazivali „najgorim automobilom u Americi“.
Ipak brojke govore drugačije, pošto je Zastava svojevremeno na američko tržište izvezla ukupno 141.511 primeraka modela ovog automobila.
Za izvoz u SAD najzaslužniji je američki biznismen Miro Kefurt, koji se bavio uvozom automobila iz Istočne Evrope u SAD. Još 1982. on je kontaktirao Zastavu s idejom o uvozu Juga u SAD. Osnovna zamisao je bila u tome što motori sa manje od 50ks nisu podlegali tadašnjim ekološkim normama i drugim propisima.
Prema podacima o registracijama automobila za poslednji kvartal 2021. godine u Americi, registrovano je čak 408 primeraka Juga, uzimajući u obzir evidentni rast potražnje za starim modelima automobila, ova cifra danas je sasvim sigurno porasla.
After a surprisingly successful launch in the USA, Zastava added America to the name of its Yugo 45/55 models in Europe. They supposedly benefitted from better equipment and finish. This brochure from France rammed home the point with American-themed photos. #carbrochure#Yugopic.twitter.com/ZOhsny8Vn9
— Car Brochure Addict (@addict_car) December 6, 2022
Istorija Juga na ovim prostorima potiče još iz 1971. godine kada je predstavljen „model 101“. Više od 800.000 primerka je proizvedeno u automobilskoj firmi „Zastava“ i modeli Juga su zastupljeni na našim drumovima i dan danas.
Poslednji Jugo sklopljen je u fabrici automobila „Zastava“ u Kragujevcu 11. novembra 2008. Po mišljenju mnogih koji su ga vozili, onih koji su hteli da ga voze, i onih koji ga voze i danas, važi za automobil koji, uprkos svojim nesavršenostima, nikada neće izgubiti dušu.
Upravo zbog toga, ali i zbog retro trendova, ukoliko imate starog Juga u garaži, najpametnije vam je da ga osposobite. Ukoliko ne želite da se prisetite starih vremena i provozate ga po drumu, onda ga postavite na oglase i ko zna, možda će baš vaš Jugo biti sledeći hit na tržištu.
Koje marke automobila su najpopularnije na ulicama Novog Sada?
Preuzmite android aplikaciju.