Некада заштитни знак југословенске аутомобилске индустрије, данас све ређе заступљен модел на улицама у Србији – Југо је аутомобил који је обележио једну епоху. Са аутомобилском „ренесансом“, пратиоци ретро стила су пронашли нову вредност за икону југословенске аутомобилске куће „Застава“.
Са друге стране Атлантског океана својевремено је доживео велике критике, међутим сада за њега становници САД-а су спремни да дају позамашну суму новца.
Посебно су на цени „GVX“ кабрио, али и обичан Југо пролази сасвим солидно. То потврђује и једна понуда аукцијске платформе „Bring-A-Trailer“.
За кабриолет верзију Југа из 1988. неко је платио чак 12.100 долара (11.144,83 евра). Реч је о аутомобилу са 100.000 пређених километара, у престижнијој „GVL“ верзији.
Цена му је увећана и за оригиналну белу боју, унутрашњост блиста у беж нијанси, а има чак и уграђен серијски радио касетофон.
Стандардна верзија са троје врата продата је за 9.000 долара, што је око 8.300 евра.
Ове моделе Југа купују пре свега колекционари ретро аутомобила „преко баре“.
Неки од данашњих возача Југа у САД-у, поделили су своје мишљење о овим моделима са Њујорк Тајмс магазином и одали зашто још увек имају поверење у овај, у више наврата оспораван, аутомобил.
„Неки људи воле Југо због своје јединствености, а и због тога што је толико омражен на америчком тржишту“, објаснила је Валери Хансен, која вози модел из 1984. године, који је увезен у Америку пре него што је званично почела продаја.
То је њен четврти модел Југа по реду, а као разлог неизмерног поверења овом ауту наводи чињеницу да се може поправити помоћу „ножа и гумице“, те су учестали одласци код ауто механичара непотребни са Југићем.
Застава је на америчко тржиште ушла 1985. године, а купцима је била понуђена по цени од 3.990 долара (око 3.400 евра). Али почели су да га продају тек након што су направили чак 500 преправки.
Међутим, у време када је возило представљено у Калифорнији, тачно годину дана касније, критичари су га називали „најгорим аутомобилом у Америци“.
Ипак бројке говоре другачије, пошто је Застава својевремено на америчко тржиште извезла укупно 141.511 примерака модела овог аутомобила.
За извоз у САД најзаслужнији је амерички бизнисмен Миро Кефурт, који се бавио увозом аутомобила из Источне Европе у САД. Још 1982. он је контактирао Заставу с идејом о увозу Југа у САД. Основна замисао је била у томе што мотори са мање од 50кс нису подлегали тадашњим еколошким нормама и другим прописима.
Према подацима о регистрацијама аутомобила за последњи квартал 2021. године у Америци, регистровано је чак 408 примерака Југа, узимајући у обзир евидентни раст потражње за старим моделима аутомобила, ова цифра данас је сасвим сигурно порасла.
After a surprisingly successful launch in the USA, Zastava added America to the name of its Yugo 45/55 models in Europe. They supposedly benefitted from better equipment and finish. This brochure from France rammed home the point with American-themed photos. #carbrochure #Yugo pic.twitter.com/ZOhsny8Vn9
— Car Brochure Addict (@addict_car) December 6, 2022
Историја Југа на овим просторима потиче још из 1971. године када је представљен „модел 101“. Више од 800.000 примерка је произведено у аутомобилској фирми „Застава“ и модели Југа су заступљени на нашим друмовима и дан данас.
Последњи Југо склопљен је у фабрици аутомобила „Застава“ у Крагујевцу 11. новембра 2008. По мишљењу многих који су га возили, оних који су хтели да га возе, и оних који га возе и данас, важи за аутомобил који, упркос својим несавршеностима, никада неће изгубити душу.
Управо због тога, али и због ретро трендова, уколико имате старог Југа у гаражи, најпаметније вам је да га оспособите. Уколико не желите да се присетите старих времена и провозате га по друму, онда га поставите на огласе и ко зна, можда ће баш ваш Југо бити следећи хит на тржишту.
Koje marke automobila su najpopularnije na ulicama Novog Sada?
Преузмите андроид апликацију.