Nakon Prvog svetskog rata dolazi do dupliranja populacije u Novom Sadu (1918. god – 35.000 stanovnika, 1933. god – 70.000 stanovnika) i samim tim industrijalizacije grada. U delu grada koji je danas uokviren Bulevarom despota Stefana i Mosta slobode 20-ih godina prošlog veka, na prostoru današnje Kineske četvrti, podignuto je mnoštvo industrijskih objektata.
Iako je prva industrijska zona u gradu je postojala na mestu današnjih ulica Dušana Vasiljeva, Marka Miljanova i Filipa Višnjića, Kineska četvrt je bila najpoznatija industrijska zona u gradu u kojoj su tada podignuti objekti kao što su: Čehoslovački magazin, Državni monopol, strugara Stajner, fabrika Orient, fabrika umetničkog kamena Šoman i Bauer, fabrika žice, eksera i žičane robe i gvozdenih konstrukcija braća Kramer i drvara Lovinger.
Kineska četvrt je tako postala industrijska četvrt Novog Sada, koja se razvijala u okviru industrijske zone duž Dunava, koju je napajala železnička trasa. Naziv Kineska četvrt je nastao među samim Novosađanima, koji su govorili da „tamo ima radnika kao Kineza“, aludirajući na njihovu brojnost.
Kada je oko 1970. godine počelo iseljavanje industrije iz Limana, Kineska četvrt postaje napušteni i oronuli deo grada. Ipak inicijativom nekolicine građana, ovaj prostor je iskorišćen za stvaranje novog Kreativnog distrikta u Novom Sadu.
U poneke napuštene fabričke barake useljavaju se zanatlije – automehaničari, stolari, farbari, ali Kineska četvrt postaje poznata po svojoj kulturnoj sceni, a otvaranjem ateljea i muzičkih klubova u nekim od prostora Kineske četvrti, ona dobija status alternativnog kulturnog kvarta.
Čuveni klub SKCNS Fabrika i dan danas predstavlja „utočište“ za sve ljubitelje alternativne muzičke scene, dok su zatvoreni klubovi kao što su „Firchie Think Tank Studio“ i „The Quarter“ godinama priređivali odlične žurke za Novosađane.
Novosađani ističu da je upravo Kineska četvrt najzaslužnija za razvoj novosadske pank scene i za njen uspon na jedan viši nivo, počev još od novosadske grupe „Pekinška patka“, koja je uticala na sve “ružne, pametne i mlade” ljude tadašnje Jugoslavije. Revoluciju novog zvuka u gradu nastavili su bendovi „Ritam nereda“, „Zbogom Brus Li“, „Ateist rep“, kao i grupe vezane isključivo za Liman, „Generacija bez budućnosti“, „Frontline“, „Dva minuta mržnje“.
Kineska četvrt je mnogo godina bila dom čuvenog filmskog festivala „Cinema city“, prošle godine je ovaj deindustrijalizovani prostor postao domaćin kulturno-umetničkog dešavanja, kao što je Kaleidoskop kulture.
Po osvajanju titule Evropske prestonice kulture, u oktobru 2016. pristupilo se realizaciji čitavog niza projekata kulturne infrastrukture, a koji je uključuje i Kreativni distrikt sa ukupno 13 objekata.
Uspešnom realizacijom ovog projekta Kineska četvrt je postala okosnica projekta „Novi Sad – Evropska prestonica kulture“ i kao domaćin mnogih manifestacija predstavila naš grad u najboljem svetlu, što nastavlja da čini i dan danas.
Preuzmite android aplikaciju.