Prema navodima iz Regionalnog prostornog plana AP Vojvodine za period od 2021. do 2035. godine, koji je na javnom uvidu, u planu su civilni aerodromi opšteg tipa u Čeneju, kod Novog Sada, Vršcu i Subotici.
Pomenuti aerodromi planirani su kao „čvorišta u regionalnom sistemu vazdušnih luka, prvenstveno za putnički saobraćaj (čarter letovi), manjih aviokompanija“.
Podsetimo, prema Prostornom planu Srbije, dokumentu višeg reda koji je predat na javni uvid prošle godine, gradnja novosadskog aerodroma planirana je na drugoj lokaciji, na oko 15 km jugoistočno od najvećeg grada Vojvodine, u neposrednoj blizini auto-puta A1, na potezu Kovilj – Šajkaš – Budisava.
Međutim, na pitanje eKapije zbog čega je odabran Šajkaš, a ne Čenej, iz Ministarstva su tada naveli da će „tačna lokacija aerodroma biti utvrđena u daljoj izradi planske i tehničke dokumentacije“.
Kako je navedeno u planu, u svetlu prenamene/restruktuiranja vojnih aerodroma (Sombor, Bela Crkva), pod upravom Ministarstva odbrane, nephodno je planirati ove vazdušne terminale u mreži perspektivnih aerodroma mešovite (opšte/sportske) namene.
Planiranu mrežu objekata vazdušnog saobraćaja upotpunjuju sportski aerodromi/letilišta : Zrenjanin (Ečka), Kikinda (Drakslerov salaš), Pančevo (Utva), Sremska Mitrovica (Veliki Radinci), Bela Crkva (Češko Selo), Kovin, Bečej (Fantast), Novi Bečej (Bočar), Ruma, kao i aerodromi „na drugim lokacijama na kojima postoje mogućnosti, zainteresovanost i ekonomska opravdanost“.
Položaj ovih aerodroma je vrlo značajan i sa gledišta sadašnje i buduće turističke i poslovne ponude AP Vojvodine, s obzirom na blizinu atraktivnih prirodnih, turističkih lokaliteta i naselja i mogu se uključiti u regionalnu ponudu, navedeno je u dokumentaciji.
Prioriteti i stateško razvojni projekti prve etape sprovođenja plana su:
– formiranje civilnog aerodroma Novi Sad – Čenej;
– rekonstrukcija/izgradnja aerodroma Vršac.
Strateški prioriteti posle 2025. godine su:
– rekonstrukcija/izgradnja aerodroma Pančevo;
– rekonstrukcija/izgradnja aerodroma Zrenjanin (Ečka).
Samo Vršac ima određene mogućnosti za međunarodni vazdušni saobraćaj
U AP Vojvodini, samo aerodrom Vršac ima određene mogućnosti za međunarodni vazdušni saobraćaj. Ostala letelišta koriste se za sportske i delimično za određene privredne aktivnosti.
Vršački aerodrom ima asfaltnu pistu dužine 1.000 m i širine 25 m. Osim toga, u APV postoje i aerodromi u Sremskoj Mitrovici, Novom Sadu, Bečeju, Zrenjaninu, Beloj Crkvi, Kikindi i Subotici.
Kako se navodi u Regionalnom prostornom planu, „savremena kretanja u avionskom putničkom saobraćaja ukazuju da postoji potreba za izgradnjom manjih aerodroma koji mogu koristiti niskobudžetne kompanije“. Ovo bi, dodaje se, „svakako doprinelo i povećanju pristupačnosti određenih regiona, a doprinelo bi i razvoju turizma“.
Problem predstavlja nedostatak planske dokumentacije za osposobljavanje pojedinih aerodroma, kao i nedostatak koncepta razvoja.
Principi razvoja vazdušnog saobraćaja
Principi razvoja vazdušnog saobraćaja na teritoriji AP Vojvodine su efikasnost i bezbednost, usmerenost ka korisniku, ekonomičnost, usmerenost ka zaštiti životne sredine, integrisanost sa okruženjem i drugim vidovima saobraćaja i kvalitetno nadgledanje i upravljanje, stoji u dokumentaciji.
Planska rešenja za vojvođanske aerodrome su:
1. proširenje, modernizacija i opremanje lokacije aerodroma Čenej LYNS u Novom Sadu;
2. izrada odgovarajuće dokumentacije na osnovu koje će se dodatno definisati i utvrditi koje aerodrome iz postojeće mreže treba u funkcionalnom smislu modernizovati i rekonstruisati u cilju daljeg ostvarivanja ravnomernijeg regionalnog razvoja, jačanja teritorijalnog integriteta i razvoja sistema vazdušnog transporta;
3. dodatna provera mogućnosti korišćenja postojećeg vojnog aerodroma u Somboru u civilne svrhe.
Preuzmite android aplikaciju.