Почетна > Живот и стил
Живот и стил

Неке течности никако не смете мешати: Само једна погрешна одлука и ваш аутомобил иде право у сервис

Један погрешан потез на пумпи или у гаражи може вас коштати на стотине хиљада динара.
Фото: Pexels/Daniel andraski

Одржавање аутомобила не подразумева само редовну замену уља и пуњење резервоара. И најмања грешка при избору или мешању течности у возилу може изазвати скупе кварове, смањити безбедност вожње или чак потпуно уништити мотор.

У наставку откривамо најчешће заблуде и грешке које возачи праве, као и како да их избегнете.

Грешка број један: сипање погрешног горива

Уколико у дизелски мотор сипате бензин, ризикујете озбиљна оштећења. Бензин нема својства подмазивања попут дизела, што може довести до квара на клиповима, вентилима и системима за убризгавање.

Још је опасније што бензин у дизел мотору може изазвати прерано паљење, услед високе компресије, што резултира “лупањем” и оштећењем унутрашњих делова.

Обрнута грешка – сипање дизела у бензински мотор – теже се догађа због дизајна пиштоља за точење, али и тада може доћи до проблема у раду мотора. У сваком случају, ако грешком сипате погрешно гориво, немојте палити мотор, већ одмах потражите помоћ стручног сервиса.

Антифриз: Боја није све

На тржишту се налазе антифризи различитих боја – плави, црвени, наранџасти, зелени – али боја не гарантује компатибилност. Мешање различитих типова антифриза може изазвати хемијске реакције које смањују ефикасност хлађења, доводе до пенушања, стварања каменца и корозије.

Плави антифриз (аноргански адитиви) има краћи век трајања, погодан је за старије моторе.
Црвени антифриз (органски адитиви) траје дуже, пружа бољу заштиту за модерне моторе.
Хибридни антифриз комбинује најбоље особине претходна два, али се такође не сме мешати насумично.
Ако нисте сигурни коју врсту имате, најбоље решење је потпуно испрати систем хлађења и насути одговарајући антифриз.

Кад понестане антифриза

У случају мањка антифриза због испаравања или цурења, можете привремено додати дестиловану воду, али никако обичну воду из чесме – она садржи минерале који узрокују таложење каменца у систему.

Чак и дестилована вода разређује антифриз и смањује његову ефикасност, па би замена комплетног раствора требало да уследи што пре.

Уље за кочнице: Мешавина која може бити смртоносна

У систем кочница никако не смеју да се мешају течности различитих својстава. На пример, DOT 3, 4 и 5.1 су на бази гликола и могу се мешати међусобно, али никада са ДОТ 5 течношћу која је силиконска и потпуно некомпатибилна.

Мешање може довести до смањења тачке кључања и стварања мехурића у кочионом систему, што значајно умањује ефикасност кочења.Уместо доливања, увек се препоручује потпуна замена кочионе течности.

Моторно уље: Ако баш морате да мешате…

За разлику од других течности, мешање минералног и синтетичког моторног уља није толико штетно, али ни пожељно. Најважније је обратити пажњу на вискозност и спецификације, јер неприлагођено уље може утицати на перформансе и потрошњу горива.

Минерална уља – јефтинија, мања заштита, чешће замене.
Полусинтетичка уља – баланс цене и заштите, добра опција за већину аутомобила.
Синтетичка уља – скупља, али пружају најбољу заштиту и оптималан рад у свим условима.

Акумулатор: Само дестилована вода

У акумулаторима који захтевају одржавање, доливање се врши искључиво дестилованом водом. Обична вода може изазвати таложење и корозију, смањујући капацитет и животни век акумулатора. Никада не препуњавајте ћелије – ниво мора бити у складу са ознакама произвођача.

LED сијалице и стара возила: више штете него користи

Замена халогених сијалица LED варијантама у старијим аутомобилима често изазива проблеме. Без одговарајуће хомологације и правилног позиционирања, сноп светлости може заслепљивати друге возаче, а често се појављује и грешка на инструмент табли. Већина LED сијалица које се купују “на брзину” нису легалне за коришћење без атеста.

Весник трансформације: У многим културама се верује у легенде о повезаности лептира и смрти

Преузмите андроид апликацију.