Početna > Biznis
Biznis

Može li komprimovani gas biti zamena za benzin i dizel?

U poređenju sa ostalim derivatima KPG ima najmanji koeficijent emisije ugljen-dioksida i kao takav doprinosi poboljšanju kvaliteta vazduha. U vreme velike nestabilnosti na energetskom tržištu i dok naftne kompanije i u takvim okolnostima pokušavaju da obezbede dovoljne količine derivata, komprimovani prirodni gas (KPG) se i dalje samo stidljivo prodaje na pumpama.
Foto: PrtSc/NIS Srbija/YouTube

Ima ga pored privatnih, na još samo nekoliko benzinskih stanica NIS-a, i to uprkos činjenici što je to ekološko gorivo budućnosti. Reč je, naime, o pogonskom gorivu čiji je glavni sastojak metan, a koji ima najmanji koeficijent emisije ugljen-dioksida i kao takav doprinosi poboljšanju kvaliteta vazduha. Ekološka korist ovog gasa u poređenju sa drugim energentima je nemerljiva jer KPG ne sadrži sumpor kao ni toksične aditive organskog olova ili benzena, neotrovan je i nekorozivan, a zbog činjenice da je lakši od vazduha, prilikom curenja odlazi u atmosferu i ne sakuplja se na zemlji.

Zahvaljujući visokoj temperaturi u motoru vozila, KPG je teže zapaljiv, što je dodatni faktor bezbednosti na putu. Takođe, korišćenjem vozila na KPG kao pogonskim gorivom dostiže se znatno smanjenje buke motora, a zbog činjenice da je reč o prirodnom gasu koji je već u gasovitom stanju, omogućava se lakši start motora, čak i pod izuzetno nepovoljnim vremenskim uslovima.

Ovaj energent se, u poređenju sa benzinom, dizelom i tečnim naftnim gasom (TNG), smatra i najekonomičnijim konvencionalnim gorivom za motorna vozila – finansijska ušteda koja se ostvaruje u zavisnosti od tipa vozila dostiže čak i 50 odsto, a zbog visoke kalorijske vrednosti KPG-a njegova potrošnja po kilometru je niža, naglašavaju u Naftnoj industriji Srbije.

U Evropskoj uniji ubedljivo najveći broj vozila na prirodni gas ima Italija, više od milion, a neke od evropskih metropola, poput Madrida, Beča i Rima, imaju znatan broj KPG vozila u flotama javnog gradskog prevoza, prvenstveno zbog činjenice da su autobusi na dizel, zbog visoke emisije štetnih gasova, vodeći zagađivači gradskog vazduha.

Za sada je veleprodajno tržište KPG-a u Srbiji bazirano na industrijskim potrošačima koji ga mahom koriste kao energent. KPG je, odmah posle prirodnog gasa iz gasovoda, najekonomičniji energent u industrijskoj proizvodnji.

Šoljica kafe u Evropi sve skuplja

Preuzmite android aplikaciju.