Međunarodni modni brendovi planiraju promenu načina poslovanja tokom pandemije i napuštanje globalnih lanaca dobavljača i jeftinih proizvodnih centara u Aziji, možda na duže vreme, a njihova nova proizvodna lokacija je Mediteran.
Italijanska kompanija Beneton već radi na proširenju proizvodnje u Srbiji, Hrvatskoj, Turskoj, Tunisu i Egiptu i planira da prepolovi svoje kapacitete u Aziji do kraja sledeće godine, izjavio je glavni izvršni direktor kompanije Masimo Renon za Rojters.
Strateška je odluka da se poveća kontrola nad proizvodnim procesom, a takođe i nad transportnim troškovima, rekao je on, dodajući da je grupa već ove godine preselila više od 10% proizvodnje iz zemalja poput Bangladeša, Vijetnama, Kine i Indije.
Prema njegovim rečima, na ovu odluku utiču i problemi s troškovima transporta, budući da, kako objašnjava, „brodski prevoz robe, koji je ranije koštao 1 200 – 1 500 dolara, danas može da košta 10 000 – 15 000 dolara, pri čemu je datum isporuke neizvesan“.
Desetostruki skok troškova morskog transporta uzrokovan je manjkom raspoloživih brodova, jer su mnogi usidreni tokom pandemije, kao i rastućom potražnjom klijenata, dodao je Renon, čija kompanija veći deo prihoda ostvaruje u Evropi, ali je proizvodnju početkom 2000-ih prebacila u zemlje s jeftinijom radnom snagom.
Mada su troškovi proizvodnje u Vijetnamu i Bangladešu i dalje za 20 posto niži nego u mediteranskim zemljama, tu prednost briše nedostatak brodova i duži rokovi isporuke.
Kakvo je trenutno stanje zaposlenosti u Austriji pročitajte ovde.
Preuzmite android aplikaciju.