Почетна > Живот и стил
Живот и стил

Како утврдити да ли је аутомобил био тешко оштећен у прошлости

Аутомобили често учествују у мањим или већим саобраћајним незгодама, али озбиљно оштећено возило може бити опасно за вожњу. Чак и ако се оштећени аутомобил поправи, недостаци се могу појавити тек након одређеног времена. Пошто су таква возила мање пожељна на тржишту половних аутомобила, непоштени продавци често покушавају да сакрију чињеницу о несрећи.
Фото: Pexels/maltelu

Према статистици компаније за податке о аутомобилима царВертицал, ове године је 38,12% свих возила проверених на платформи у Србији имало неку врсту оштећења. Пошто не утиче сваки тип оштећења на понашање и безбедност аутомобила, експерти из компаније су спровели студију како би утврдили колика је вероватноћа за куповину тешко оштећеног возила.

Поправка тешко оштећеног аутомобила обично се не исплати

Студија компаније царВертицал открива да је 1% свих оштећених аутомобила проверених у Србији учествовало у тешкој саобраћајној несрећи између 2020. и 2024. године. Саобраћајна несрећа се сврстава у тешку ако је штета већа од половине вредности возила. Ако половина вредности аутомобила економске класе достиже до 10.000 евра, штета на озбиљно оштећеном луксузном аутомобилу може се мерити и десетинама хиљада евра.

Од свих аутомобила са евиденцијом оштећења на carVerticalу Србији, 91,4% њих је имало оштећења у износу од 20% вредности аутомобила или мање. Иако је ризик од куповине претходно тешко оштећеног аутомобила мали, куповина таквог возила може довести до великих проблема. Чим се појаве недостаци, једноставно не вреди поправљати такав аутомобил.

– Након што оштете аутомобил, возачи често узимају исплату од осигурања, јефтино га поправљају и продају. Нажалост, такав аутомобил може да донесе знатне финансијске губитке новом власнику. Битно је нагласити и да вожња таквог аутомобила може представљати опасност – наводи Матас Бузелис, стручњак за аутомобиле из компаније carVertical.

Како препознати тешко оштећен аутомобил

Чак и ако је аутомобил озбиљно оштећен у саобраћајној несрећи, то не значи нужно да га треба послати на отпад. Возило поправљено на одговарајући начин у овлашћеном сервису може се и даље возити. Међутим, сваки случај треба проценити појединачно како би се утврдило да ли вреди поправљати оштећено возило.

Неравномерно трошење гума је један од најуочљивијих знакова који указују на претходна оштећења. Током пробне вожње, такође треба проверити да ли аутомобил држи правац, као и да не вуче на једну страну. За време вожње, требало би да искључите музику и обратите пажњу на било какве необичне звукове мотора и вешања.

Да би утврдили да ли је аутомобил био оштећен у прошлости, возачима се саветује да провере његову историју користећи carVertical. Ове информације ће открити шта је оштећено, као и обим штете. Извештај о историји возила може послужити и као вредан алат за преговарање, јер омогућава купцима да покажу продавцу историју оштећења возила и постигну бољу цену. Понекад се дешава да је аутомобил учествовао у саобраћајној несрећи пре много година и променио власника неколико пута од тада, тако да неки продавци не знају целу историју возила.

– Извештај о историји возила пружа детаљне информације о оштећеним деловима возила и процењеним трошковима поправке. Те информације се могу поделити са сервисним центром како би механичари могли пажљиво да прегледају како су ти делови поправљени – објашњава Бузелис.

Увозни аутомобили су најризичнији

Аутомобили увезени у Србију из иностранства носе додатне ризике. Често се увозе у земљу након тешких саобраћајних несрећа, па се јефтино поправљају и продају као да немају никакве недостатке.

Немачка је највеће извозно тржиште аутомобила у Европи, а возила се отпремају широм континента. Према подацима царВертицала, 5,2% оштећених аутомобила у Немачкој имало је штету која је прелазила 50% њихове вредности, што показује да 1 од 20 аутомобила може да изазове проблеме новим власницима. У Шведској је проценат таквих возила био 2,5%, у Италији 4,8%, а у Шпанији 2,5%.

У Немачкој је 71,7% аутомобила са евиденцијом оштећења претрпело штету у износу од 20% вредности или мање, у Шведској – 83,5%, у Италији – 79,5%, а у Шпанији – 85,6%. Иако већину чине аутомобили са мањом прошлом штетом, стварни бројеви би могли да се разликују због непоштених продаваца који крију чињеницу о несрећи.

Методологија

Студија carVertical-а је спроведена анализом извештаја о историји возила које су корисници компаније купили у последње четири године, од 2020. до 2024. Стручњаци за податке из ове компаније израчунали су проценат возила која су претрпела штету до 10% вредности, 10–20%, 20–30% и тако даље. Аутомобил се сматра тешко оштећеним ако вредност штете премашује 50% његове вредности.

СarVerticalпослује у 28 држава и прикупља податке из 900+ глобалних база података, као што су регистри органа за спровођење закона, државни и регионални регистри, финансијске институције и огласи. Обрадом милиона извештаја о историји возила годишње, ова компанија је у стању да препозна трендове и понуди свеобухватне прогнозе и јединствени увид у тржиште половних аутомобила.

Navike milionera: Put do bogatstva počinje u cik zore i ne zna za blam

Преузмите андроид апликацију.