Početna > Novi Sad

Novi Sad Novosadske priče

Kako bi tramvaji mogli da se vrate u Novi Sad?

Gotovo svi veći gradovi u Evropi imaju neki vid prevoza na šine, bilo da je to u pitanju metro ili tramvaj. To „pravilo“ nekada je važilo i za Novi Sad, a postoji mogućnost da tramvaji opet „jure“ ulicama našeg grada.
Foto: WikimediaCommons/IIAleksandarII

Novim Generalnim urbanističkim planom, Novim naseljem prolaziće tramvajske linije.

U planu je da Novim naseljem prolaze linije koje bi išle sve do garaže Gradskog saobraćajnog preduzeća.

Tramvajske šine bi najpre obogatile bulevare Jovana Dučića i Kneza Miloša.

Radilo bi se i na očuvanju stare pruge ka Ranžirnoj stanici, koja bi takođe spadala u tramvajsku, gradsku rutu.
Foto: Gradske info

Iako bi po GUP-u u budućnosti Novo naselje moglo dobiti tramvaj, što se tiče saobraćajne mreže, u ovom delu grada nije planirano puno toga. Saobraćajnice će se više graditi na Jugovićevu.

Biciklističkih i pešačkih staza nikada dosta, kao ni parkinga, tako da će se u ostatku naselja one dodaviti tamo gde je moguće i gde je potrebno.

Kako bi se tramvajska linija razvijala i što više zaživela, pored sedišta JGSP-a na Futoškom putu 46, planira se parking rezervisan za građane, koji bi svoje putovanje od te tačke nastavili upravo tramvajem.

Kako je to nekada bilo u Novom Sadu, kada su tramvaji „krasili“ gradske ulice?
Foto: WikimediaCommons

Kako se Novi Sad razvijao, rasla je potreba za masovnim transportom. Godine, 1910. struja se polako uvodila u grad, što je dozvolilo da se električni tramvaj otvori u narednoj godini.

Tramvajski prevoz uveden je 30. septembra 1911. godine, a prvi tramvaji su kupljeni u „Ganc“ fabrici u Budimpešti. Kasnije su tramvaji dolazili u Novi Sad i iz Slavonskog broda, ali i iz Nemačke.

Već 1930. godine, grad je kupio tri autobusa koji su postali konkurencija tramvaju.

Da stvar bude još gora po tramvajsku liniju, dogodilo se i to nesrećno bombardovanje 1944. godine koje je uništilo električnu centralu koja je napajala tramvaje.

Sve do 1958. godine tramvaji su nastavili da prevoze građane, kada su zamenjeni autobusima.
Foto: PrtSc/Instagram/novisad_nekadisad

Ono što je zanimljivo jeste kuda se tramvajska linija kretala.

Postojale su dve linije u Novom Sadu:
  1. Prva bela linija vodila je od tadašnje „Futoške kapije“ do Ćurčijske  ulice (današnje Temerinske ulice)
  2. Trasa druge, odnosno zelene linije, počinjala je kod stare železniče stanice, a završavala se na obali Dunava na kraju današnje Dunavske ulice
Foto: PrtSc/Instagram/novisad_nekadisad

Foto: PrtSc/Instagram/novisad_nekadisad

Iako su ove dve bile primarne i one su svrstavale u glavne linije, postojala je i dodatna plava linija koja je vodila do kupatila na Čeneju.

Najstarijim Novosađanima možda ne bi bilo strano da se ulicama grada opet začuje zvuk šina. Ideja o vraćanju tramvaja stare sugrađane podsetila bi na njihovu mladost i detinjstvo, a mlađi, pogotovo vozači, bi morali da se adaptiraju na nove promene u gradskom saobraćaju.

Vreme će pokazati da li će se tramvajske linije opet vratiti u Novi Sad.

Da li znate gde se u Novom Sadu nalazi Menratova palata?

Preuzmite android aplikaciju.