Gotovo svi veći gradovi u Evropi imaju neki vid prevoza na šine, bilo da je to u pitanju metro ili tramvaj. To „pravilo“ nekada je važilo i za Novi Sad, a postoji mogućnost da tramvaji opet „jure“ ulicama našeg grada.
Novim Generalnim urbanističkim planom, Novim naseljem prolaziće tramvajske linije.
U planu je da Novim naseljem prolaze linije koje bi išle sve do garaže Gradskog saobraćajnog preduzeća.
Tramvajske šine bi najpre obogatile bulevare Jovana Dučića i Kneza Miloša.
Radilo bi se i na očuvanju stare pruge ka Ranžirnoj stanici, koja bi takođe spadala u tramvajsku, gradsku rutu.
Iako bi po GUP-u u budućnosti Novo naselje moglo dobiti tramvaj, što se tiče saobraćajne mreže, u ovom delu grada nije planirano puno toga. Saobraćajnice će se više graditi na Jugovićevu.
Biciklističkih i pešačkih staza nikada dosta, kao ni parkinga, tako da će se u ostatku naselja one dodaviti tamo gde je moguće i gde je potrebno.
Kako bi se tramvajska linija razvijala i što više zaživela, pored sedišta JGSP-a na Futoškom putu 46, planira se parking rezervisan za građane, koji bi svoje putovanje od te tačke nastavili upravo tramvajem.
Kako je to nekada bilo u Novom Sadu, kada su tramvaji „krasili“ gradske ulice?
Kako se Novi Sad razvijao, rasla je potreba za masovnim transportom. Godine, 1910. struja se polako uvodila u grad, što je dozvolilo da se električni tramvaj otvori u narednoj godini.
Tramvajski prevoz uveden je 30. septembra 1911. godine, a prvi tramvaji su kupljeni u „Ganc“ fabrici u Budimpešti. Kasnije su tramvaji dolazili u Novi Sad i iz Slavonskog broda, ali i iz Nemačke.
Već 1930. godine, grad je kupio tri autobusa koji su postali konkurencija tramvaju.
Da stvar bude još gora po tramvajsku liniju, dogodilo se i to nesrećno bombardovanje 1944. godine koje je uništilo električnu centralu koja je napajala tramvaje.
Sve do 1958. godine tramvaji su nastavili da prevoze građane, kada su zamenjeni autobusima.
Ono što je zanimljivo jeste kuda se tramvajska linija kretala.
Postojale su dve linije u Novom Sadu:
- Prva bela linija vodila je od tadašnje „Futoške kapije“ do Ćurčijske ulice (današnje Temerinske ulice)
- Trasa druge, odnosno zelene linije, počinjala je kod stare železniče stanice, a završavala se na obali Dunava na kraju današnje Dunavske ulice
Iako su ove dve bile primarne i one su svrstavale u glavne linije, postojala je i dodatna plava linija koja je vodila do kupatila na Čeneju.
Najstarijim Novosađanima možda ne bi bilo strano da se ulicama grada opet začuje zvuk šina. Ideja o vraćanju tramvaja stare sugrađane podsetila bi na njihovu mladost i detinjstvo, a mlađi, pogotovo vozači, bi morali da se adaptiraju na nove promene u gradskom saobraćaju.
Vreme će pokazati da li će se tramvajske linije opet vratiti u Novi Sad.
Preuzmite android aplikaciju.