Samo jedan od tri putnika u Evropi upoznat je sa svojim pravima i zna kome treba da se obrati ukoliko želi da ih ostvari, pokazala su najnovija istraživanja.
Evropska komisija je zato podnela novi predlog koji bi trebalo da donese više mogućnosti za oko 13 milijardi putnika godišnje – avionom, vozom, autobusom i brodom.
Nova prava putnika, kako je navedeno u njihovom saopštenju, olakšaće potrošačima korišćenje svojih prava i njihovo sprovođenje u slučaju reklamacija i žalbi.
Detaljnom analizom zaključeno je da svi putnici ne uspevaju da ostvare prava na isti način i istom dinamikom, zbog čega se i radilo na novim pravilima koja će se odnositi na sprovođenje propisa.
„Novi predlog bi trebalo da poboljša i pojednostavi sprovođenje zakona, tako da je potrošačima lakše da podnesu žalbu i dobiju pun povraćaj novca ako je putovanje otkazano. Osim toga, predlogom ćemo obezbediti svima da im bude jasno koji je postupak povraćaja novca u slučaju da su kartu kupili od posrednika”, navodi se u saopštenju objavljenom na Mreži evropskih potrošačkih centara.
Inače, novim propisima se olakšava putovanje putnicima s invaliditetom ili smanjenom pokretljivošću. Na primer, ukoliko je neophodno da imaju pratnju tokom putovanja, avio-kompanija će tu osobu iz pratnje prevesti besplatno do destinacije, a to je već uvedeno u putovanja železnicom ili brodom.
Iako je prošlim Zakonom o zaštiti putnika poprilično detaljno definisano koja su prava putnika u paket-aranžmanima, sada se to još detaljnije uređuje.
Komisija smatra da ovi propisi nisu bili dovoljno jasni i delotvorni, posebno u vreme pandemije, kada je nekoliko velikih turoperatera bankrotiralo, a putnici nisu uspeli da dobiju novac za nerealizovana putovanja. Sada se uvode jasnija i jača prava putnika, uključujući i pravila o povraćaju novca i avansu.
Preuzmite android aplikaciju.