Izložba Bojane Bojčić biće otvorena je u ponedeljak, 3. februara, u Likovnom salonu Kulturnog centra Novog Sada. Izložba će moći da se pogleda do 17. februara.
![](https://gradskeinfo.rs/wp-content/uploads/2025/02/kcns-org-rs-95-x-210-2022-480x480-c-default.jpg)
Plod nara, kao veoma misteriozan motiv, javlja se kao sastavni deo mnogih dela kroz čitavu istoriju umetnosti. Za razliku od propratnog činioca koji dodatno pojašnjava ili opisuje pojedini prizor na tim kompozicijama, nar na slikama Bojane Bojčić zauzima glavno mesto i najvažniju ulogu. Njegova simbolika bila je glavni uzrok korišćenja istog kroz vekove – plodnost, obilje, brak, strast, smrt, vaskrsenje, samo su neki od pojmova sa kojim je povezan i koji su u različitim kontekstima doprinosili poruci dela. Međutim, postavljen u centar slike, on postaje njen najvažniji element, a svrha takvog prikaza zasniva se na ideji da sam posmatrač ima slobodu da u toj složenosti strukture i tumačenja, doživi i poima prizor na jedinstven način.
Iako se podsticaj ogleda u poprečnom preseku ploda nara – vrlo konkretnoj i opipljivoj pojavi, Bojana se njime poigrava i, ne zadržavajući se na mimetičkom, realističnom prikazu, postiže utisak nečega što prevazilazi vidljivo i daje prostor asocijativnim procesima i polju mašte. Svaka fotografija kao predložak budi različite reakcije i stvara nove ideje za pristup likovnim izazovima. Upravo ta istrajnost jeste jedna od glavnih odlika Bojaninog rada koji predstavlja svojevrsno podsećanje na to da jedan isti motiv može da posluži kao neisrcpni pokretač i podstrek za ponovno doživljavanje i prenošenje utisaka na platno, svaki put sa novim idejama, izmenama i traganjima, koja i sama rađaju novu zamisao. Uvećan prikaz nara, površine bogate crvenim i oker tonovima igra različitih tekstura, oblika i boja njegovih delova stvaraju prikaz koji se svojim likovnim bogatstvom i odstupanjem od podražavanja graniči sa apstraktnom kompozicijom.
Gledajući slike, posmatrač prati poteze špahtle i četke koji pastuoznim nanosima boje opisuju unutrašnjost i složenost dešavanja u tom svetu za sebe. Upravo to poređenje nara sa mikrokosmosom koji podseća na svet svojim oblikom i time što je sastavljen od mnoštva elemenata, jeste još jedna dimenzija shvatanja značaja ovog motiva. Njegova važnost ne leži samo u lepoti i zanimljivosti njegovog izgleda već i u onome što one predstavljaju. Slike Bojane Bojčić mogu se doživljavati kao podsećanje poznate obrade teme memento mori nad kojima se čovek može zapitati o prolaznosti, propadljivosti i neminovnosti koje život sa sobom nosi. Raspon različitih faza, zamrznutih u vremenu jesu prostor između rađanja i smrti, postepeno sazrevanje koje se ogleda u zrelom plodu, i umiranje na koje nas podseća sasušena kora i odsustvo bobica. Upravo ta dihotomija i najveći kontrast koji je sastavni deo postojanja jesu okosnica koja ne služi da pokoleba već ohrabri i podstakne na razmišljanje o tome koliko su sve pojave u vezi jedna sa drugom i koliko je sve u prirodi deo večne smene života i smrti.
Predstava „Samci i samice“ 21. marta u Gradskoj koncertnoj dvorani
Preuzmite android aplikaciju.