Сви смо се барем једном нашли у ситуацији где смо донели мишљење о некоме или нечему на основу првог утиска.
Овај феномен познат је као “Хало ефекат” и представља психолошку тенденцију да једна позитивна карактеристика или особина утиче на нашу перцепцију целокупне особе, производа или ситуације. У овом тексту ћемо истражити шта је Хало ефекат, како утиче на нашу перцепцију и зашто је важно да будемо свесни његовог постојања.
Шта је Хало ефекат?
Хало ефекат је концепт који је први пут описан од стране психолога Едварда Торндајка 1920-их година. Он се односи на тенденцију да једна позитивна карактеристика неког објекта или особе утиче на нашу перцепцију других аспеката истог објекта или особе. Другим речима, ако неко има привлачан изглед, често ћемо аутоматски претпоставити да је и интелигентан, успешан или пријатељски настројен, без обзира на то да ли заиста поседује те особине. Овај феномен може бити присутан у различитим ситуацијама, као што су процена људи на основу физичког изгледа, брендирање производа или чак политичке процене.
Како Хало ефекат утиче на нашу перцепцију?
Хало ефекат може бити снажна сила која обликује наше судове и одлуке. Када имамо позитиван први утисак о некоме или нечему, склони смо да игноришемо или минимизирамо негативне информације које бисмо иначе приметили. На пример, уколико упознамо некога ко је атрактивног изгледа, можемо бити склони да превидимо друге његове карактеристике, као што су непристојност или егоизам, и аутоматски претпоставимо да је та особа и по питању карактера позитивна. Овај феномен може бити посебно изражен у медијима, где познате личности често добијају позитивну репутацију само због свог изгледа, а не нужно због својих постигнућа или способности.
У свакодневници можемо видети многе примере овог феномена. Неретко се изводе општи закључци о особи на основу нечега што заиста објективно не указује ни на шта. Нпр. особа која носи наочаре лако се процењује као интелигентна, образована, начитана…
Како маркетинг користи Хало ефекат?
Први утисак који потрошачи стекну о бренду може бити од виталног значаја за успех маркетинга. Када потрошачи доживе позитивно искуство или импресију о одређеном аспекту бренда, као што су визуелни идентитет, квалитет производа или корисничко искуство, тај позитиван утисак може се пренети на целокупну перцепцију бренда. Потрошачи често претпостављају да ће све остале карактеристике или производи одређеног бренда бити једнако добри као и тај иницијални аспект који је створио позитиван утисак. Познате личности често рекламирају производе јер сама њихова појава побуђује пријатне емоције, које се лако генерализују и на производ које рекламирају.
До којих негативних последица води Хало ефекат?
Из наведеног можемо закључити да Хало ефекат може лако довести до погрешних процена.
Нпр. учитељ који има леп утисак о ученику (јер се лепо понаша и не прави проблеме) може показати пристрасност у оцењивању, у ситуацијама када ученик не показује задовољавајуће знање. Исто се може догодити и на интервјуима за посао.
Шта је објашњење за овај феномен?
Људи, зарад осећаја сигурности, теже да брзо изводе закључке о другим људима и околностима. На тај начин могу да их брзо класификују и да знају како даље да се поставе, што је у еволуцији било од изузетне важности. Супротна појава, извођење брзих и негативних процена се зове ефекат (ђавољих) рогова.
Важно је како ћете се поставити према хало ефекту. За почетак, приметите га. Сама свесност о постојању овог ефекта смањиће вероватноћу пребрзих и генералних процена. Друга важна ствар јесте да дате себи времена. Тиме ћете доћи до већег броја информација, што ће Вас, свакако, одвести у много реалистичнију процену. Када сте у улози процењивача (шеф, наставник, интервјуер за посао) користите што чешће објективне методе процене (нпр. тестове).
Хало ефекту се не можемо у потпуности одупрети, јер је у нашој природи да доносимо брзе закључке. Ипак, водећи се овим саветима, можете минимизирати његов утицај на вашу перцепцију.
Преузмите андроид апликацију.