Na obilnom tržištu kriptovaluta svakodnevno se rađaju nove.
Mnoge od njih neće doživeti da se njima trguje dugoročno, zato što im to, zapravo, nije glavna namena.
Napravljene su da bi namamile optimistične i naivne ulagače koji na kraju dana ostanu bez novca. Uglavnom se obogate samo njihovi uticajni stvaraoci. Takve valute se nazivaju hajpkoini.
Hajpkoin (eng. hype — publicitet, javna pompa) obično kreira uticajni pojedinac ili grupa ljudi koja iza sebe ima veći broj obožavalaca na društvenim platformama, piše Sputnjik. Kada ga napravi u određenoj količini, stvaralac deo zadrži za sebe, a ostatak stavi u promet. Tada počinje igra.
U početku, hajpkoin ima vrlo nisku cenu. Da bi to promenio, njegov uticajni kreator svojim mnogobrojnim pratiocima predstavlja novu fantastičnu i perspektivnu kriptovalutu i poziva ih da u nju ulože novac, tvrdeći da je i sam to uradio, iako to možda nije istina. Obožavaoci ipak to počinju da čine, pa cena hajpkoina raste.
„U momentu kada je cena bitno porasla, ja svoje tokene prodam za neke druge ili za dekretni novac, odnosno dolare ili neku drugu valutu i tu sam zaradio. Onda me, u suštini, ne interesuje šta će se desiti s ostalim ljudima“, objašnjava Stefan Ignjatović, menadžer kompanije “Tenderli“, koja se bavi analizom pametnih ugovora za blokčejn tehnologiju.
Kada stvaralac proda svoj deo ukupne količine hajpkoina, koji obično nije mali, cena tog novčića padne, ulagači to primete i prepoznaju kao loš znak, pa brže-bolje počnu da prodaju svoje zalihe, pre nego što cena još više opadne. To se obično završi potpunim krahom hajpkoina, a oni koji su izgubili novac za to obično mogu da krive samo sebe.
„Odete u prodavnicu ili na pijacu i neko vas ubeđuje da će od jednog paradajza vaša porodica moći da živi mesec dana. Da li biste kupili taj paradajz? Da li biste mu poverovali? Niko vas nije prevario. Poslednja odluka je vaša. Glavni problem oko toga je to što ljudi žele prečice do bogaćenja i ne žele da istraže niti da se edukuju o tome da bi razmislili svojom glavom da li to ima smisla ili nema“, napominje Ignjatović.
Uticajni kreatori uglavnom ne trpe nikakve posledice, ma koliko da je ljudi bacilo novac na njihove hajpkoine.
O uvođenju QR kodova na fiskalne račune u Srbiji pročitajte ovde.
Preuzmite android aplikaciju.