Početna > Biznis
Biznis

Firme u Evropi podstiču radnike na korišćenje bicikla

Sve više zemalja plaća svojim građanima da na posao idu biciklom, nudeći im u zamenu povećani neoporezivi deo plate. To je praksa koju već sprovode vlade različitih zemalja, Belgije, Velike Britanije, Danske, Nemačke, Holandije.
Foto: Unsplash/grievek1610begur

U mnogim prilikama, urbane rute koje pređe jedna osoba za volanom vozila lako bi mogle da se obave i biciklom, što se u gradovima sa komplikovanim terenom rešava biciklom na električni pogon. Ova praksa, koja je s pandemijom postala sve popularnija, u nekim je zemljama nagrađena ekonomskim podsticajima.

Praksu plaćanja onih službenika koji na posao idu biciklom pokrenulo je 2014. godine nekoliko evropskih vlada s ciljem smanjenja zagađenja vazduha, potrošnje goriva i poboljšanja zdravlja ljudi. Većina programa koje su uspostavile vlade imaju oblik poreskih olakšica, dodajući iznos plati u obliku neoporezivog mesečnog dela. Ti su programi bili toliko uspešni da s godinama nastavljaju da rastu.

Belgija je povećala poreske olakšice za putovanje na posao na 0,25 evra po kilometru. Tako bi put od 10 kilometara na posao mogao značiti dodatni prihod od 1200 eura godišnje bez poreza. Nagrada koja ne uključuje i dobrobit za zdravlje. Holandija nudi gotovo sličan program a Velika Britanija ide malo dalje. Britanski biciklisti koji na putu do posla koriste svoje bicikle dobijaju 0,23 evra po kilometru, čemu se dodaje program pomoći za najam bicikla s mogućnošću kupovine i popusta na odeću i pribor za biciklizam. U slučaju Luksemburga, poreski poklon je  je oko 300 evra za kupovinu električnog bicikla za odlazak na posao.

U Srbiji prednjači Novi Sad.

Kao i prošle godine, Novi Sad pokušava da utiče na veću upotrebu ekološki prihvatljivijih vidova transporta. U budžetu je pripremljeno 20 miliona dinara – najmanje 18 miliona dinara podeliće se u vidu subvencija.

Pravo na učešće na konkursu imaju registrovana udruženja građana iz Novog Sada, koja se bave zaštitom životne sredine i/ili promocijom biciklizma.

Prošle godine su, po prvi put, sprovedena ukupno dva ovakva konkursa i dve ture podele subvencija. Led je probila Novosadska biciklistička inicijativa (inače i inicijator ove akcije), a u drugom krugu je subvencije dodelio Novosadski ekološki centar.

U oba kruga vladalo je ogromno interesovanje Novosađana, a samo najbrži su ostvarili pravo na subvenciju. U sledećem krugu, na proleće, pravo na subvenciju imaće najviše 1.800 građana koji žele novi bicikl.

Gotovo 2.100 građana Beograda prijavilo se prošlog seitembra za subvencije grada od 5.000 dinara za kupovinu novih bicikala, čime su popunjena sva mesta u okviru tog projekta a u te svrhe grad je početno izdvojio 10 miliona dinara a planira mnogo više. Prijave su popunjene za jedan dan. Ovaj projekat je jedna od mera za smanjenje zagađenosti vazduha, predviđena Akcionim planom kvaliteta vazduha u Beogradu i sprovodi se pod sloganom „Kupuješ bajk?”

I Niš se uključio u promociju biciklizma. U prvoj turi je namenio vaučere od 5.000 dinara onima koji kupuju nov bicikl. Primerom ovih gradova kreću još neki širom Srbije.

Čeka se da se i na državnom nivou uvedu programske mere koje će podsticati ovaj vid transporta.

Uz sve početne probleme kao što je nedostatak biciklističkih staza i „češljeva“ za parkiranje, jasniji tretman u saobraćajnim propisima i poboljšani uslovi servisa akcija može da uspe jer pobornika i ljubitelja ima mnogo.

Lanci snabdevanja glavni test za globalizaciju

Preuzmite android aplikaciju.