U opticaju je sve više lažnjaka na tržištu automobilskih delova, kažu nemački proizvođači vozila. Njima to pravi štetu, a za učesnike u saobraćaju može biti veoma opasno.
Kada Lita Silje Jeniš priča o svom poslu, ona zvuči kao policijska detektivka. Priča o racijama, skrivenim pogonima za proizvodnju, o organizovanom kriminalu. Priča o mreži krivotvoritelja, o ljudima koji sve to organiziraju, o zaplenama.
Jeniš međutim ne radi u policiji. Ona je pravnica i radi za Mercedes-Benc.
Ona se bavi zaštitom robne marke i pokušava da otkrije falsifikovane Mercedesove delove, te da ih ukloni s tržišta. „Krivotvoreni proizvodi predstavljaju znatan rizik za mušterije“, kaže Jeniš.
Recimo delovi za kočnice s manje vrednim komponentama što u praksi znači duži put kočenja. Ili diskovi za kočnice koji sadrže otrovne tvari poput olova ili arsena. Vetrobrani od običnog prozorskog stakla. Filteri za vazduh koji nisu napravljeni od materijala otpornog na vatru. Popis je dug.
Sve više krivotvorina
Sudeći po podacima proizvođača automobila, falsifikovani delovi se često otkrivaju i povlače iz prodaje. Folksvagen je objavio da je samo za tu marku vozila prošle godine zaplenjeno falš delova u vrednosti od četrnaest miliona evra. To je skoro dva puta više nego godinu dana ranije (osam miliona).
Kod Mercedesa su tokom 2021. u sklopu 650 racija od strane nemačkih vlasti otkrili više od 1,86 miliona krivotvorenih delova. To je šest odsto više nego u 2020.
„Nema čega nema“, kaže pravnica Jeniš. U ponudi su Mercedesove zvezde, aluminijumsk felne, erbeg, brisači, pa sve do delova za kočnice i svećica za motor.
Inženjer Tomas Šuster iz organizacije KÜS, zadužen za tehnički pregled vozila, kaže da je ovaj trend u porastu. Neki delovi su, kaže, toliko nekvalitetni da mogu ugroziti sigurnost saobraćaja.
Ali, ima i delova koji su dovoljno dobri, takoreći verne kopije originala – to pak nanosi ogromnu ekonomsku štetu proizvođačima.
Opasnost za učesnike u saobraćaju
Krivotvoreni delovi se često brzo otkriju na tehničkom pregledu vozila, barem oni koji se vide na prvi pogled.
Originalni delovi ili delovi koji su „kopirani“ s izričitom dozvolom proizvođača na sebi imaju kontrolni broj. Ali šta je s delovima koji nisu vidljivi osim ako se automobil ne rasklopi?
Filteri za vazduh, svećice ili diskovi za kočnice su ugrađeni tako da ne možemo videti da li su falsifikati“, napominje Šuster.
Nasuprot tome, lako se vide krivotvorine felni ili svetala. Ovo potonje je opasno u saobraćaju jer loši farovi mog zaslepiti vozače iz suprotnog smera.
Često i sami vozači mogu da posumnjaju da im se podvaljuje lažnjak. „Potrošači bi trebalo da budu svesni da u slučaju velike razlike u ceni u odnosu na originalne delove tu nešto jednostavno ne štima“, kaže Šuster.
Automobilska branša ulaže velike napore u borbi protiv krivotvorenih delova. Koncern VW je pojačao saradnju s vlastima u Nemačkoj i inostranstvu.
Mercedes, kako nam kaže pravnica Jeniš, prikuplja informacije, sarađuje s carinom, prekopava onlajn-prodavnice i pomaže istražnim organima prilikom racija.
Iz Poršea ne navode konkretne podatke o krivotvorinama, ali su nam rekli da pažljivo motre šta se događa na velikim platformama poput Ibeja, Amazona ili Alibabe.
Profesor matematike izračunao koliko deci treba vremena da podivljaju u autu
Preuzmite android aplikaciju.