Još se čeka početak masovne proizvodnje modela „fijat grande panda” u kragujevačkoj fabrici automobila. Proizvodnja je za Srbiju izuzetno važna jer je ugrađena u projektovani rast BDP-a za ovu godinu i rast robnog izvoza, objavljeno je u poslednjoj martovskoj analizi MAT-a.

Iako su ovog meseca iz fabrike u Kragujevcu manje isporuke krenule ka evropskom tržištu, proizvodnja nije u punom kapacitetu, a stručnjaci objašnjavaju šta su mogući razlozi kašnjenja.
– Evropska automobilska industrija suočava se s ozbiljnom krizom. Industrija, koja je decenijama bila motor ekonomskog rasta i zapošljavanja, sada se nalazi pod pretnjom pada proizvodnje, smanjenja radnih mesta i gubitka tržišnog udela u korist azijskih – ističe se u izveštaju.
Napominju da odnedavno postoji i strah od uvođenja visokih carina na izvoz automobila u SAD. Povećanje troškova proizvodnje, smanjenje konkurentnosti na američkom tržištu i potencijalna premeštanja proizvodnje van Evrope mogli bi promeniti strukturu i dinamiku automobilske industrije.
Brendovi kao što su „Folksvagen”, „Be-Em-Ve”, „Mercedes” i „Stelantis” bi se suočili sa smanjenom potražnjom zbog povećanja cena vozila.
Američki potrošači osetljivi su na cene i to bi moglo dovesti do smanjenja prodaje, navodi se u izveštaju i dodaje da je „Stelantis” već prisutan u SAD sa velikim fabrikama, tako da bi mogućnost daljeg širenja proizvodnje u Americi mogla da bude opcija, ali bi to za kompaniju znatno uvećalo ukupne operativne troškove i logističke izazove.
Ekonomisti smatraju da ključni strateški izazov za evropske proizvođače automobila tranzicija ka električnim vozilima (EV), koja je ubrzana strogom ekološkom regulativom EU.
Tradicionalni proizvođači, poput „Folksvagena”, „Renoa” i „Stelantisa” suočavaju se sa ogromnim ulaganjima potrebnim za razvoj baterijske tehnologije, dok istovremeno gube prednost nad kineskim kompanijama (SAIC, BYD, „Nio”, „Xiaomi”, „Chery”, BAIC, „Geely”) koje nude jeftinije i tehnološki naprednije modele.
Preuzmite android aplikaciju.