Početna > Svet
Svet

Barbi ili Openhajmer – Ko je dobio najveći bioskopski rat 21. veka?

Jedno od najvećih rivalstava u istoriji filma i bioskopa odigralo se ove godine. Zapravo, još uvek se odigrava, pošto se „Barbi“ i „Openhajmer“ još uvek projektuju u bioskopima širom sveta.
Foto: Tanjug/AP

Filmovi Grete Gervig sa jedne strane i Kristofera Nolana sa druge, premijerno su prikazani istog datuma 21. juna 2023. godine. Budući da su to dva najiščekivanija kinematografska ostvarenja ove godine, može se reći da je „Barbenhajmer“ svojevrsni društveni eksperiment. Da li se ljudi više plaše hibridnog rata ili hibridne estetike? Da li je distopijska stvarnost gora od bajkovitog sanjarenja? Na ova pitanja a i mnoga druga ljudi širom sveta, odgovorili su jednostavnom kupovinom bioskopske karte.

Umetnost je subjektivna, tako da je teško odrediti šta jedan film čini „boljim“ – osim kada su u pitanju ocene kritičara i prihodi na blagajnama, te smo ove metrike uzeli kao odrednice pri presuđivanju pobednika.

Šta kažu kritičari?

Na sajtu „IMDB“ „Openhajmer“ je dobio ocenu 8,6, dok je „Barbi“ na 7,3. Slična je situacija i na drugoj eminentnoj kinematografskoj platformi „Rotten Tomatoes“, gde su kritičari odredili 93-88 vođstvo u korist „Openhajmera“.

Očigledno je da se ne radi o prevelikoj razlici, a u obzir se moraju uzeti i prepreke koje su oba filma morali da prebrode kako bi privoleli publiku. „Openhajmer“ je radnju usredsredio na čoveka odgovornog za smrt hiljada ljudi, dok je „Barbi“ lako mogla da „upliva“ u jato filmova sa već izlizanom feminističkom notom, koja u očima mnogih ljubitelja filma, predstavlja zapadnjačku propagandu.

Kada uzmemo ove faktore u obzir, vidimo da filmska publika lakše prašta oličenje masovnih zločina na platnu, nego podmetnute propagandne poruke.

Ko je napunio kasu?

Ovaj parametar, već ne može da se posmatra subjektivno, jer je jednostavno reč o tome, ko je prodao više karata? „Barbi“ je ovde odneo ubedljivu pobedu, dobivši skoro duplo veći prihod na blagajnama od „Openhajmera“. Međutim, Gretin film je imao neke prednosti koje se moraju uzeti u obzir.

Barbi je tokom prvog vikenda emitovanja, dostigao profit od 155 miliona dolara, čime je prestigla „Super Mario braću“, i postala „najvrednija“ premijera godine. Do sada film je ukupno zaradio oko 1,2 milijarde dolara širom sveta.

Sa druge strane predviđeno je da će „Openhajmer“ zaraditi 50 miliona dolara tokom prvog vikenda. Umesto toga, zaradio je 80,5 miliona dolara, a od tada je inkasirao nešto manje od 650 miliona dolara širom sveta. Međutim, mali deo tih brojeva može se pripisati obožavateljima „Barbi“ filma.

Treba napomenuti da je „Barbi“ „PG-13“ (deca ispod 13 godina mogu gledati uz saglasnost roditelja) film koji traje manje od dva sata, dok je „Openhajmer“ „R-rated“ (ne preporučuje se deci) i traje skoro 3 sata.

„Barbi“ je takođe imala veliki marketinški budžet, koji je prevazišao budžet stvarnog filma. To je bilo zbog toga što je Gretin film zasnovan na već dobro poznatom proizvodu, a postojao je i faktor nostalgije, zbog dečije igračke. U međuvremenu, Openhajmerova mračna ratna priča dala je malo materijala u marketinškom pogledu, barem kada nisu upitanju istoričari.

Dakle dok su kritičari naklonjeniji Nolanovom ostvarenju, bioskopske sale su ispunjene rozom barbi bojom. Moglo bi se reči da je nerešen rezultat, ipak konačan sud ćemo ostaviti vama. Pišite nam u komentarima, koji film je bio uspešniji i po kojim parametrima?

Predstojeći događaji i repertoar bioskopa Cineplexx Promenada od 31. avgusta do 6. septembra

Preuzmite android aplikaciju.