Da li turističke agencije zaista moraju dokumentovano i uz matematički obračun da predoče putniku razloge za povećanje cena aranžmana, kako su upozorili predstavnici udruženja za zaštitu potrošača „Efektiva” ? I da li putnici bez toga mogu da odustanu bez plaćanja penala? Ovo je još jedna dilema pred početak turističke sezone, a koju je izazvalo poskupljenje goriva, a to neminovno dovelo do povećanja taksa za gorivo koje će putnici plaćati ovog leta.
Udruženje potrošača „Efektiva”, je da podsetimo, upozorilo da turistička agencija ima zakonsko pravo da menja cenu putovanja zbog promene cene goriva, ali i da putnik ima pravo da tu promenu ne prihvati. Udruženje „Juta” je posle sastanka sa predstavnicima „Er Srbije” koja organizuje 90 odsto čarter-letova iz naše zemlje, nedavno saopštilo da će putnici na početku svakog meseca biti obaveštavani o tome koliko iznose doplate budući da cene goriva i dalje rastu.
Tako je rečeno da će svi oni koji su delimično ili u celosti namirili aranžmane za jun plaćati od 30 do 70 evra taksu za gorivo, u zavisnosti od udaljenosti odredišta gde putuju. To se odnosi za putovanja koja uključuju avionski prevoz. Pa ako putuje petočlana porodica to je 350 evra pride.
Aleksandar Seničić, direktor „Jute” kaže za naš list da trenutno ima oko dve hiljade aranžmana koji uključuju promene cena i doplate taksa za gorivo i 20 odsto njih je uplaćeno u celosti. On tvrdi da agencije ne moraju da dokumentuju povećanje taksa, jer ni ne zavise od njih te da svako ko smatra da je oštećen ima pravo da se žali inspekciji koja onda utvrđuje da li je bilo prekršaja ili ne.
„Ne postupaju sve agencije isto, ali to je pitanje komercijalne prirode i uslova pod kojima posluju. Nekoj agenciji se više isplati da snosi troškove doplate za gorivo za sve putnike, nego da zbog otkaza čartera plaća penale avio-kompaniji. Druga putnicima zatraži ceo iznos ili ne zahteva doplatu, a poveća cenu aranžmana za buduće uplate, ali je najviše onih agencija koje su tražile rešenje koje je, smatramo, prihvatljivo za sve. A to je da deo te takse fakturišu kroz cenu aranžmana, jer im je po zakonu dozvoljeno da on poskupi osam odsto bez saglasnosti putnika, kako bi i taksa za gorivo bila niža. Naš zajednički stav je da se držimo svih propisa i to je jedini način da putnici ne budu iznevereni. Posle dve godine krize, nikome nije u interesu da gubi poverenje putnika“ navodi Seničić. Dodaje da je na kraju tržište slobodno, a agencije nude samo proizvod koji neko može da kupi ili ne kupi, pitanje je slobodne volje.
Za putnike je najvažnije da aranžman koji su platili delimično ili u celosti ne poskupi više od osam odsto bruto iznosa, a da oni o tome nisu bili obavešteni. To se ne odnosi na taksu za gorivo, jer je ona poseban trošak koji putnici plaćaju u slučaju promena na tržištu i koji im je predočen u Ugovoru o putovanju. Iz „Jute” poručuju da svako ko smatra da je oštećen ima mogućnost da se žali inspekciji, ali da savetuje da se o svemu detaljno informišu u agenciji.
Iz „Efektive” podsećaju da obaveštenje o poskupljenju aranžmana agencija mora putniku da dostavi najmanje 20 dana pred put, u pisanom obliku, i da, ako je povećanje cene veće od osam odsto od cene aranžmana, agencija nema pravo na jednostranu korekciju.
Preuzmite android aplikaciju.