U razgovoru sa dugogodišnjim serviserom Milanom iz poznatog novosadskog servisa za mobilne telefone otkrili smo koji su to uređaji najpopularniji, ali i koje su najčešće opravke kada je reč o ovim spravama.
1. Kakva je situacija na tržištu? Koji su trenutno najprodavaniji modeli, a koji su zanemareni s obzirom na kvalitet?
Iskreno, ne bavim se prodajom telefona te nemam nikakvu predstavu šta je najprodavaniji model ili modeli. Ono šta definitivno čujem u poslu jeste da se najbrže prodaju iPhone uređaji, novi ili polovni. Takoðe Samsung uređaji srednje i niže klase (A serija) imaju popularnost. Tako da verujem da je u kontekstu premijum uređaja „apple“ dominantan, dok u srednjoj i budžet klasi dominiraju Samsung i Xiaomi.
2. Koje su najčešće popravke na mobilnim telefonima?
Najčešće su popravke ekrana, jer je ekran u odnosu na telefon danas najveći i staklene strukture, te to ima smisla. Drugi tip je konektor punjenja, jer se nažalost ne dobijaju punjači uz telefon. U toj situaciji korisnici kupuju iz neznanja kopije brendiranih punjača koji su dosta loše napravljeni i koje vam kroz nekoliko meseci “sprže” konektor punjenja i elektroniku koja kontroliše punjenje na matičnoj ploči. Najbolje je kupiti punjač koji je „basic“ ili potražiti neki kvalitetniji punjač koji košta nekoliko hiljada dinara, čak iako ste uzeli telefon za neke manje pare, kvalitetan punjač vredi uzeti jer neće “spržiti” telefon.
3. Koji su to najskuplji delovi koji se menjaju, a šta je ono što je najmanja šteta prilikom zamene dela telefona?
Ekran je najskuplja stvar najčešće, uglavnom deo košta trećinu ili četvrtinu vrednosti telefona. Telefoni su sve skuplji i ekrani su, samim tim, sve skuplji. Ekran obično košta između 20% i 50% ukupne cene telefona, zavisno od modela telefona.
Što se tiče samog servisa, Milan ističe da veliki deo vremena oduzima reparacija telefona, tj. razdvajanje slomljenog stakla i ispravnog ekrana, te stavljanje novog stakla. Ovo je jeftinija varijanta za korisnika, jer je reparacija jeftinija od ugradnje ekrana, ali same ruke za reperaciju su skuplje, jer je u pitanju specifičan tip posla, veština i veliki je rizik, jer ukoliko se slomi ekran prilikom sečenja, razdvajanja, odgovornost snosi servis i on ugrađuje ekran istog kvaliteta – novi ekran.
Zamene konektora, lemljenja, servisi matičnih ploča, itd., takođe su na ceni iz razloga što je veoma specifična veština u pitanju i vrlo je visok rizik tokom servisa i mora se naplatiti jer svaka greška košta i zahteva znanje servisera koji servisira.
4. Koja marka telefona se izdvaja po kvalitetnim delovima?
To se teško može proceniti, u smislu popravke.
U smislu strukture samog telefona, kakav izlazi iz fabrike, ima zaista svega. Uglavnom je u pitanju staro pravilo „kol’ko para tol’ko muzike“.
Recimo „Huawei“ i „Honor“ telefoni mi dolaze samo sa slomljenim ekranima, što znači da je to ljudska greška. Ne dolaze mi mrtve matične ploče. Ne dolaze mi nikakvi elektronički kvarovi, ako i dolaze, dolaze jer su kvašeni ili smrvljeni. Čini mi se da su oni dosta zanemarani. „Huawei“ jer su izbacili „Google“ uslugu, jer su stavljeni na crnu listu od strane Amerike pre nekoliko godina.
„Xiaomi“ telefoni su veoma popularni u Srbiji, a među njima ima i dobrih i loših telefona. Serije „Xiaomi“ telefona poput Redmi Note 11, Redmi Note 11S ili Redmi Note 11 Prose čine kao dobri telefoni i dan danas. Nisu loše ni serije Redmi Note 12, Redmi Note 13, ali serijeRedmi Note 10 Pro je imala problema sa matičnom pločom.
Takođe, „Pocophone“ telefoni koji su „Xiaomi“ brend, od njih Xiaomi Poco X3 ili Xiaomi Poco M3 su jako često dolazili sa mrtvim pločama, telefon se samo ugasi, izgube se svi podaci, pregori procesor jer je loše dizajniran i loše su pravljeni delovi i imaju svoj vek koji je kraći.
5. Šta su slabosti, a šta prednosti najpoznatijih proizvođača mobilnih telefona?
Mane su uglavnom jednolikost urećaja te se čini kao da je naredna epoha razvoja puko ubrzavanje uređaja i proizvodnje istih. Malo je dosadno. Prednosti su definitivno dostupnost delova i lakši prelaz podataka sa uređaja na uređaj (osim u slučaju Android – iPhone i obrnuto).
Kod „Iphone“ telefona je otežana popravljivost, zbog politike „Apple“. Ugradnja svakog dela „Iphone“ telefona, do dolaska novog operativnog sistema iOS 18, bilo da je taj deo original ili kopija, je izbacivalo sugestivnu poruku da je taj deo kopija, jer se ne može dokazati da je deo originalan. Znači ukoliko ugradim originalni deo u „Iphone“ sa nekog drugog „Iphone“ telefona izbaci poruku da ne može da potvrdi originalnost dela, što je problematično u odnosu servisera – klijenta, jer je to korak koji je proizveden od „Apple“, a treba ga objasniti klijentu.
„Iphone“ telefoni su proizvedeni tako da je mnogo teže doći do telefona, odnosno da ga otvoriš, da dođeš do nekog dela, da ga zameniš u odnosu na Android uređaje. Android uređaji imaju drugačiji unutrašnji dizajn koji je manje više obrazac za Android uređaje.
Kod „Samsunga“ srednja serija, A serija, ima vrlo mekana kućišta koja su izazivala krivljenja telefona, a kada dođe do krivljenja telefona dođe do krivljenja matične ploče, do krivljenja flet kablova koji povezuju gornju i donju pločicu telefona, do krivljenja ekrana i pucanja ekrana, s toga i kada se menja ekran potrebno je pregledati kućište i ispravljati/nabavljati novo kućište da bi novi ekran potpuno legao i da ne bi trud bio uzaludan.
Ovaj slučaj, sa mekanim kućištima, kod srednje klase je i kod „Xiaomi“ telefona, s tim da je elektronika kod ovih telefona ređe popusti.
„Google Pixel“ telefoni, koji su sve popularniji kod nas, a najveći problem kod njih je nedostupnost delova, jer još nisu u toj meri zastupljeni pa ih maloprodaja i dalje malo uvozi.
Uopšteno najčešći problem su elektronika i mekana kućišta. Androidi srednje klase imaju plastične poklopce, plastična kućišta gde svaki udarac može da ošteti matičnu ploču.
6. Kolika je cena opravki?
Zavisi od kvara, kao i uvek.
Česti su servisi kvašenih telefona, koji kako navodi naš sagovorinik, dođu posle svakog vikenda. I to je kako dalje Milan navodi, nezahvalan servis jer se tu stvari pregledaju, saniraju i praksa je da se na njih ne daje garancija jer je voda nepredivdiva stvar, iako pregledamo sve godove, osvežimo, pregledamo, ali ne postoji garancija 100% jer ploča ima jako puno, pogotovo ako je ona sendvič ploča iz više slojeva, gde voda može da uđe bilo gde. Telefon jeste doveden u ispravno stanje, on može da radi još 2 meseca ili još naredne 2 godine. U ovakvim situacijama je dobro da je telefon opravljen da bi se mogli iskoristiti i izvaditi podaci. Neretko ovakve opravke se iskazuju kao dugotrajne, ali postoje naravno odstupanja gde to nije slučaj. S toga ove opravke, saniranja ne koštaju puno.
Naravno ukoliko se ne može opraviti telefon, to se ne naplaćuje.
7. Koja zaštita telefona se isplati, a koja ne?
Što se tiče zaštite, maskice su dobra stvar, ali je bitno da maske idu preko nivoa ekrana, jer ako padne manja je šansa da se razbije ekran. Naravno ako je veliki udarac, sila će se prebaciti sa lajsne maskice na staklo i polupaće se ekran. To zavisi od specifičnosti pada.
Zaštita ekrana je takođe dobra jer će sačuvati ekran od grebanja, prašine i drugih stvari, ali i prilikom nekog pada.
Zaštitno staklo za kameru nije neophodno. Pitanje je koliko će zaštitno staklo zaštiti kameru prilikom pada, ali će definitivno smanjiti kvalitet slike, jer kamera ima svoj senzor pa ima svoje sočivo pa preko njega ide staklo kamere, ako se stavi još jedno sloj stakla to kvari kvalitet slike. Čistina zaštitnog stakla je manja od čistine stakla kamere, takođe tu ulazi i vazduh, kondezuje se i tako dalje, s toga nije neophodna.
8. Da li serviseri imaju neke nepredviđene situacije i kako ih rešavaju?
Dabome da imaju, i rešenje je u kvalitetnoj komunikaciji. Ukoliko je zamenjen deo neispravan, najverovatnije se ta neispravnost naknadno pokazala, deo je najčešće testiran, al’ jedna je stvar testirati uređaj, a druga koristiti telefon 24 časa. Ukoliko se uspostavi dobra komunikacija, ima prostora za razumevanje i za strpljenje obostrano.
Da li znate kada je stigao prvi automobil na novosadske ulice i ko je bio njegov prvi vlasnik?
Preuzmite android aplikaciju.