У разговору са дугогодишњим сервисером Миланом из познатог новосадског сервиса за мобилне телефоне открили смо који су то уређаји најпопуларнији, али и које су најчешће оправке када је реч о овим справама.
1. Каква је ситуација на тржишту? Који су тренутно најпродаванији модели, а који су занемарени с обзиром на квалитет?
Искрено, не бавим се продајом телефона те немам никакву представу шта је најпродаванији модел или модели. Оно шта дефинитивно чујем у послу јесте да се најбрже продају iPhone уређаји, нови или половни. Такоðе Samsung уређаји средње и ниже класе (А серија) имају популарност. Тако да верујем да је у контексту премијум уређаја „apple“ доминантан, док у средњој и буџет класи доминирају Samsung и Xiaomi.
2. Које су најчешће поправке на мобилним телефонима?
Најчешће су поправке екрана, јер је екран у односу на телефон данас највећи и стаклене структуре, те то има смисла. Други тип је конектор пуњења, јер се нажалост не добијају пуњачи уз телефон. У тој ситуацији корисници купују из незнања копије брендираних пуњача који су доста лоше направљени и које вам кроз неколико месеци “спрже” конектор пуњења и електронику која контролише пуњење на матичној плочи. Најбоље је купити пуњач који је „basic“ или потражити неки квалитетнији пуњач који кошта неколико хиљада динара, чак иако сте узели телефон за неке мање паре, квалитетан пуњач вреди узети јер неће “спржити” телефон.
3. Који су то најскупљи делови који се мењају, а шта је оно што је најмања штета приликом замене дела телефона?
Екран је најскупља ствар најчешће, углавном део кошта трећину или четвртину вредности телефона. Телефони су све скупљи и екрани су, самим тим, све скупљи. Екран обично кошта између 20% и 50% укупне цене телефона, зависно од модела телефона.
Што се тиче самог сервиса, Милан истиче да велики део времена одузима репарација телефона, тј. раздвајање сломљеног стакла и исправног екрана, те стављање новог стакла. Ово је јефтинија варијанта за корисника, јер је репарација јефтинија од уградње екрана, али саме руке за реперацију су скупље, јер је у питању специфичан тип посла, вештина и велики је ризик, јер уколико се сломи екран приликом сечења, раздвајања, одговорност сноси сервис и он уграђује екран истог квалитета – нови екран.
Замене конектора, лемљења, сервиси матичних плоча, итд., такође су на цени из разлога што је веома специфична вештина у питању и врло је висок ризик током сервиса и мора се наплатити јер свака грешка кошта и захтева знање сервисера који сервисира.
4. Која марка телефона се издваја по квалитетним деловима?
То се тешко може проценити, у смислу поправке.
У смислу структуре самог телефона, какав излази из фабрике, има заиста свега. Углавном је у питању старо правило „кол’ко пара тол’ко музике“.
Рецимо „Huawei“ и „Honor“ телефони ми долазе само са сломљеним екранима, што значи да је то људска грешка. Не долазе ми мртве матичне плоче. Не долазе ми никакви електронички кварови, ако и долазе, долазе јер су квашени или смрвљени. Чини ми се да су они доста занемарани. „Huawei“ јер су избацили „Google“ услугу, јер су стављени на црну листу од стране Америке пре неколико година.
„Xiaomi“ телефони су веома популарни у Србији, а међу њима има и добрих и лоших телефона. Серије „Xiaomi“ телефона попут Redmi Note 11, Redmi Note 11S или Redmi Note 11 Pro се чине као добри телефони и дан данас. Нису лоше ни серије Redmi Note 12, Redmi Note 13, али серијеRedmi Note 10 Pro је имала проблема са матичном плочом.
Такође, „Pocophone“ телефони који су „Xiaomi“ бренд, од њих Xiaomi Poco X3 или Xiaomi Poco M3 су јако често долазили са мртвим плочама, телефон се само угаси, изгубе се сви подаци, прегори процесор јер је лоше дизајниран и лоше су прављени делови и имају свој век који је краћи.
5. Шта су слабости, а шта предности најпознатијих произвођача мобилних телефона?
Мане су углавном једноликост урећаја те се чини као да је наредна епоха развоја пуко убрзавање уређаја и производње истих. Мало је досадно. Предности су дефинитивно доступност делова и лакши прелаз података са уређаја на уређај (осим у случају Андроид – iPhone и обрнуто).
Код „Iphone“ телефона је отежана поправљивост, због политике „Apple“. Уградња сваког дела „Iphone“ телефона, до доласка новог оперативног система iOS 18, било да је тај део оригинал или копија, је избацивало сугестивну поруку да је тај део копија, јер се не може доказати да је део оригиналан. Значи уколико уградим оригинални део у „Iphone“ са неког другог „Iphone“ телефона избаци поруку да не може да потврди оригиналност дела, што је проблематично у односу сервисера – клијента, јер је то корак који је произведен од „Apple“, а треба га објаснити клијенту.
„Iphone“ телефони су произведени тако да је много теже доћи до телефона, односно да га отвориш, да дођеш до неког дела, да га замениш у односу на Андроид уређаје. Андроид уређаји имају другачији унутрашњи дизајн који је мање више образац за Андроид уређаје.
Код „Samsungа“ средња серија, А серија, има врло мекана кућишта која су изазивала кривљења телефона, а када дође до кривљења телефона дође до кривљења матичне плоче, до кривљења флет каблова који повезују горњу и доњу плочицу телефона, до кривљења екрана и пуцања екрана, с тога и када се мења екран потребно је прегледати кућиште и исправљати/набављати ново кућиште да би нови екран потпуно легао и да не би труд био узалудан.
Овај случај, са меканим кућиштима, код средње класе је и код „Xiaomi“ телефона, с тим да је електроника код ових телефона ређе попусти.
„Google Pixel“ телефони, који су све популарнији код нас, а највећи проблем код њих је недоступност делова, јер још нису у тој мери заступљени па их малопродаја и даље мало увози.
Уопштено најчешћи проблем су електроника и мекана кућишта. Андроиди средње класе имају пластичне поклопце, пластична кућишта где сваки ударац може да оштети матичну плочу.
6. Колика је цена оправки?
Зависи од квара, као и увек.
Чести су сервиси квашених телефона, који како наводи наш саговориник, дођу после сваког викенда. И то је како даље Милан наводи, незахвалан сервис јер се ту ствари прегледају, санирају и пракса је да се на њих не даје гаранција јер је вода непредивдива ствар, иако прегледамо све годове, освежимо, прегледамо, али не постоји гаранција 100% јер плоча има јако пуно, поготово ако је она сендвич плоча из више слојева, где вода може да уђе било где. Телефон јесте доведен у исправно стање, он може да ради још 2 месеца или још наредне 2 године. У оваквим ситуацијама је добро да је телефон оправљен да би се могли искористити и извадити подаци. Неретко овакве оправке се исказују као дуготрајне, али постоје наравно одступања где то није случај. С тога ове оправке, санирања не коштају пуно.
Наравно уколико се не може оправити телефон, то се не наплаћује.
7. Која заштита телефона се исплати, а која не?
Што се тиче заштите, маскице су добра ствар, али је битно да маске иду преко нивоа екрана, јер ако падне мања је шанса да се разбије екран. Наравно ако је велики ударац, сила ће се пребацити са лајсне маскице на стакло и полупаће се екран. То зависи од специфичности пада.
Заштита екрана је такође добра јер ће сачувати екран од гребања, прашине и других ствари, али и приликом неког пада.
Заштитно стакло за камеру није неопходно. Питање је колико ће заштитно стакло заштити камеру приликом пада, али ће дефинитивно смањити квалитет слике, јер камера има свој сензор па има своје сочиво па преко њега иде стакло камере, ако се стави још једно слој стакла то квари квалитет слике. Чистина заштитног стакла је мања од чистине стакла камере, такође ту улази и ваздух, кондезује се и тако даље, с тога није неопходна.
8. Да ли сервисери имају неке непредвиђене ситуације и како их решавају?
Дабоме да имају, и решење је у квалитетној комуникацији. Уколико је замењен део неисправан, највероватније се та неисправност накнадно показала, део је најчешће тестиран, ал’ једна је ствар тестирати уређај, а друга користити телефон 24 часа. Уколико се успостави добра комуникација, има простора за разумевање и за стрпљење обострано.
Da li znate kada je stigao prvi automobil na novosadske ulice i ko je bio njegov prvi vlasnik?
Преузмите андроид апликацију.