Почетна > Бизнис
Бизнис

Због царина САД на алуминијум Србија се окреће другим тржиштима

Док Сједињене Америчке Државе на челу са новом администрацијом оцењује увођење царина као „Дан ослобођења”, за произвођаче алуминијума у Србији то представља само наставак већ започете ноћне море.
Фото: Unsplash/Vincent Botta

Северноамерички континент не представља највеће тржиште на којима произвођачи Србије извозе своје производе, али не може да се искључи ни њен битан утицај на целокупну економску слику државе.

Како наводи „Трејдинг економикс”, Србија је у 2023. години бележила вредност извоза алуминијума и алуминијумских производа у износу од 620 милиона долара, што је чинило 1,94 одсто укупног извоза Србије. За период јануар–октобар 2024. године, укупан извоз робе на америчко тржиште је приближно био 814,4 милиона америчких долара.

– После много година напорног рада и улагања у сертификовање наших производа коначно су стигли резултати. У 2024. години наш извоз у САД је износио седам милиона долара – изјављује Драган Кршанин, директор компаније „Техномаркет”, која се већ 35 година бави производњом алуминијских конструкција за примену у архитектури и грађевинарству.

Сања Станимировић, генерална директорка компаније „Тестерал”, која производи алуминијумске прозоре, фасаде и вентилацијске облоге, наводи да је процес освајања америчког тржишта трајао пет година, због чињенице да више од 70 одсто ових производа извозе управо у САД.

Обоје истичу да првобитне царине од 25 одсто које је САД наметнуо произвођачима и извозницима алуминијума и челика почетком фебруара, већ је у старту у значајно отежало даљи извоз производа у САД, а економију је увело у стање неизвесности. Најновије царине од 37 одсто су само продужетак агоније. Чекају да виде шта ће се променити за 90 дана.

– У овој години не очекујемо пад прихода, јер имамо већ уговорене послове и планирање испоруке. Међутим, профит ће се значајно смањити на нивоу наше групације, јер у Америци послујемо преко наше ћерке компаније, на коју се царине примењују одмах по уласку робе на америчко тржиште – наводи Станимировићева.

На питање да ли се очекује пад запослености, будући да целокупне царине значајно утичу на финансијску слику компанија, Кршанин истиче да ће се његово предузеће борити за очување свих радника на радним местима, имајући у виду да већина њих ради у „Техномаркету” између 20 и 30 година, док Станимировићева додаје да ће, у случају „Тестерала”, бити принуђени да ревидирају своје финансијске планове уколико ове царине остану.

Новонастала ситуација на тржишту је, пак, довела до низа опција за иновације и алтернатива за спасавање досадашњег трговања алуминијумом.

– Ово је прави корак за рестратегију и убрзан излазак на друга тржишта, што је уједно и део наше дугорочне амбиције. До сада смо то одлагали због интензивне експанзије и фокуса на САД, али сада видимо простор за ширење нашег присуства и на друга тржишта која препознају квалитет српских производа – истиче Станимировићева.

 

Преузмите андроид апликацију.